Nettside
30/8/23

Nettside design: Hvordan lage et brukervennlig design

Webdesignere i Horn Media går gjennom brukervennligheten i det nye nettside designet til en kunde.

Trenger du hjelp med nettside og design? En nettside kan ta form på utrolig mange ulike måter. Designet til nettsiden vil ha mye å si for førsteinntrykket den gir til alle brukere som kommer inn på siden, men design og nettside er også ekstremt viktig med tanke på hvordan opplevelsen av å bruke siden blir.

Designet på nettsiden er faktisk med på å påvirke fluktfrekvensen. Dette vil si alle som klikker seg ut av siden din rett etter de har kommet inn på siden. Dette er noe vi ønsker å unngå til enhver tid, og design spiller en viktig rolle for å holde fluktfrekvensen nede.

Hva kjennetegner et dårlig design på en nettside?

Rotete oppsett

Dårlig design på en nettside kan kjennetegnes av flere ulike faktorer som kan påvirke brukeropplevelsen negativt. En uoversiktelig nettside der brukeren ikke kan finne det de leter etter kan føre til frustrasjon og at brukeren forlater nettstedet. Dette kan skyldes en rekke faktorer, som for eksempel en dårlig organisert menystruktur eller en rotete sideoppsett.

Elementer som ikke er optimalisert

Andre faktorer som kan kjennetegne et dårlig nettsidedesign inkluderer bilder som ikke er optimalisert for nettsiden, noe som kan føre til langsom lastetid og tap av interesse hos brukeren. Tekst som flyter rundt og forskjellige størrelser på elementer som skal være like kan også føre til en rotete nettside som er vanskelig å navigere seg rundt på. I tillegg kan midtstilte nettsider med rammer og andre utdaterte designelementer gi et uprofesjonelt inntrykk.

Manglende funksjoner

Når funksjoner på nettstedet ikke fungerer som de skal, er vanskelige å finne, eller rett og slett mangler, kan dette også føre til at brukeren forlater nettstedet. For eksempel kan en manglende kontaktinformasjon gjøre det vanskelig for brukere å komme i kontakt med bedriften, og dermed miste potensielle kunder.

Samlet sett kan dårlig design på en nettside føre til en negativ brukeropplevelse, som kan resultere i lavere trafikk og redusert konvertering. Derfor er det viktig å unngå å ha et dårlig design og investere i en brukervennlig og profesjonell nettside som sørger for en god brukeropplevelse og som vil øke sjansene for suksess.

Dårlig bruk av farger

Ved dårlig bruk av farger risikerer du å gjøre innholdet mindre lesbart. Mørkt på mørkt eller lyst på lyst, kan fort bli vanskelig å tyde. Videre kan farger som ikke passer sammen være irriterende for øyet og føre til at brukeren raskere forlater siden. Dårlig bruk av farger kan også bety at det ikke er noe logikk bak det. Om firmaet bruker helt andre farger til vanlig, kan en ukjent fargeprofil skape forvirring for kunder.

Ikke glem et godt UX design

En god brukeropplevelse vil øke sjansene for at brukerne kommer tilbake til nettstedet og utfører ønsket handling, som å kjøpe et produkt eller abonnere på en tjeneste. På den annen side kan en dårlig brukeropplevelse føre til at brukere forlater nettstedet og aldri kommer tilbake. Her kommer igjen viktigheten av et godt utformet design inn. Det hjelper lite om du synes nettsidens design er verdens kuleste, om ingen skjønner hvordan de bruker den.

Tilpasninger av designet på nettsiden i forhold til skjermstørrelse

De fleste nettsider er i dag responsive, det vil si at de tilpasser seg forskjellige skjermstørrelser. Samtidig er det elementer som fungerer veldig godt på en PC-skjerm som er 13 eller 24 tommer som ikke fungerer like bra på en mobil eller tablet. Det er derfor viktig å gjøre tilpasninger av siden og elementer slik at brukeropplevelsen blir like god på alle skjermer. Dette kan dreie seg om små ting, eksempelvis å endre størrelsen på knapper til å justere hvordan menyen fungerer. Dette vil gi en bedre opplevelse for alle som bruker nettsiden.

Nettside og design basert på din bedrift og bransje

Design som øker merkevarebevissthet

Først og fremst vil en nettside med et design som er basert på din bedrift bidra til å bygge merkevarebevissthet og gi profesjonell fremtoning. Hvis nettsiden er utformet med tanke på bransjen, vil den kunne kommunisere bedriftens verdier og kompetanse på en måte som appellerer til potensielle kunder.

Tilpasset brukerens behov og interesser

Et nettside design som er tilpasset bedriften kan også bidra til å øke konverteringsraten på nettstedet. Hvis designet på nettsiden er tilpasset brukerens behov og interesser, vil de være mer tilbøyelige til å utføre ønsket handling, som for eksempel å kjøpe et produkt eller tjeneste.

Et passende design gir økt tillit

En annen viktig faktor er at et bransjetilpasset design kan bidra til å øke brukerens tillit til bedriften. Hvis nettsiden er utformet på en måte som er relevant for bransjen, vil brukeren føle at bedriften har kunnskap og ekspertise innenfor området, og dermed være mer tilbøyelig til å stole på og kjøpe fra bedriften.

Høyere rangering i søkemotorene

Til slutt kan et bransjetilpasset design også gi bedriften en fordel innen søkemotoroptimalisering (SEO). En nettside som er optimalisert for bransjen og søkeordene i bransjen, vil ha en høyere rangering på søkemotorer, noe som igjen kan bidra til økt synlighet og trafikk til nettstedet.

Samlet sett kan et bransjetilpasset nettsidedesign ha en stor innvirkning på bedriftens suksess på nett. Det kan bidra til å bygge merkevarebevissthet, øke konverteringsraten, øke brukerens tillit og forbedre søkemotoroptimaliseringen.

Men, design blir en smakssak?

Design på nettsiden er også en smakssak, og det kan være vanskelig å tilfredsstille alle sine  estetiske preferanser. Det som er viktig å huske på er at selv om opplevelsen av designet på en nettside kan være subjektiv, må den likevel være funksjonell og brukervennlig for å gi en god brukeropplevelse.

Selv om enkelte designelementer kan appellere mer til noen enn andre, må nettsiden likevel ha en klar og tydelig struktur som gjør det enkelt for brukerne å navigere. Brukervennlighet bør alltid være i fokus, og designen skal støtte funksjonaliteten på nettstedet. Det vil også være viktig å ta hensyn til merkevarens identitet og prinsipper under utvikling av designet på nettsiden.

Hvordan jobber vi med design til din nettside?

For å kunne sette opp et bra design er det viktig å kartlegge dine behov, hvem kundene dine er, og ikke minst hva du ønsker å oppnå med nettsiden. Videre jobber vi taktisk med oppsett av en logisk brukerflyt på siden, og en sidestruktur som tar hensyn til hvilken informasjon som er viktigst å få frem. Samtidig som dette blir ordnet, er vi også nøye med å velge farger, fonter, bilder m.m. som innfrir kravene til universell utforming.

Hva betyr universell utforming for nettside design?

Dette innebærer blant annet å ta hensyn til de med dårligere syn, motorikk og kognitive ferdigheter. Eksempler på tiltak for universell utforming kan være å sørge for kontrast mellom tekst og bakgrunn, bruke alternative tekster for bilder og grafikk, sette opp et nettsidedesign som gjør det enkelt å navigere med tastatur eller alternative metoder, og å unngå elementer som krever presisjon med mus.

Før en nettside lanseres jobber vi også alltid med teknisk optimalisering, meta, nøkkelord og oppsett av analyseverktøy.

100% fornøydhetsgaranti

I Horn Media tilbyr vi 100% fornøydhetsgaranti. Det innebærer at du som kunde skal være sikker på at du blir helt fornøyd med designet på nettsiden til den avtalte prisen som er inngått. Ingen overraskelser eller skjulte kostnader, vi jobber med din nye nettside til du er fornøyd.

Se mer om hvordan vi jobber med oppsett av nettside

Les videre