hjemmeside for små bedrifter

En hjemmeside er en viktig markedsføringsressurs for små bedrifter, da det kan gi dem en digital tilstedeværelse og øke synligheten deres for potensielle kunder. 

Hjemmeside for små bedrifter – en investering som kan gi verdi etter kort tid 

Vi forstår at det  å lage en hjemmeside kan virke som en overveldende oppgave, og spesielt for små bedrifter som kanskje har få ressurser og lite tid tilgjengelig. 

Det er imidlertid viktig å huske at en hjemmeside kan være en svært effektiv måte å tiltrekke seg nye kunder, etablere et profesjonelt omdømme og øke salget. Legger dere ned litt tid nå, vil bedriften kunne tjene godt på investeringen allerede kort tid etter at hjemmesiden er lansert. 

Har du ikke hjemmeside som en liten bedrift taper du

Som byrå ser vi daglig hjemmesider som ikke har blitt oppdatert på en stund, eller så kommer vi over små bedrifter som enda ikke har en hjemmeside. Her risikerer du å tape stort. En digital synlighet er i dag langt viktigere enn mange tror – og er klar over. 

I Horn Media spesialiserer vi oss på å hjelpe små og mellomstore bedrifter med deres digitale tilstedeværelse. Vi har i dag over 700 aktive hjemmeside-kunder innenfor forskjellige bransjer.

Les hva andre små bedrifter sier om hjelpen de har fått 

Hvorfor er det viktig med en hjemmeside for små bedrifter? 

De aller fleste bedrifter opplever i dag høy konkurranse fra lignende aktører. I kampen om kundene som befinner seg digitalt, gjelder det å ha en god hjemmeside. For nye kunder er det nærmest umulig å finne bedriften din om du ikke har en hjemmeside. Spesielt når flere og flere har begynt å søke etter bedrifter basert på lokasjon, vil en hjemmeside være din beste sjanse for å nå disse kundene. Kanskje er du heldig at potensielle kunder har fått en anbefaling, men potensialet er enormt mye større om du er på nett.

Hva bør en hjemmeside for små bedrifter inneholde? 

Når brukere er inne og ser på hjemmesiden til små bedrifter vil dette være førsteinntrykket de får av bedriften. Bruk den til å vise dine fremtidige og eksisterende kunder hvem dere er, hva dere kan tilby og ikke minst hvorfor de skal velge dere fremfor andre aktører. 

Hjemmesiden deres burde også være en kommunikasjonskanal mellom dere og kunder, som gjør det lett for dem å komme i kontakt med selskapet. Dette kan både være i form av “kontakt oss” sider, samt chat-løsninger. 

Hjemmesiden din vil være en av de største kildene for innhenting av informasjon. FAQ sider hvor kundene kan finne svar på spørsmål de sitter inne med kan være en god løsning for å redusere antall mails eller spørsmål fra kunder som ikke er sikre på om de ønsker å gjøre en konvertering enda. Informasjon som omhandler åpningstider, lokasjon, områder dere tilbyr tjenester/shipper til og hva et samarbeid med dere innebærer m.m. Alt dette er nyttig informasjon som besøkende på siden vil ha bruk for.  

I kampen om kundene, vil også referanser eller gode tilbakemeldinger spille en avgjørende rolle. Hjemmesider for små bedrifter som utfører tjenester, bør kunne vise til tidligere arbeid som er utført i form av referansetekster, bildegallerier eller lignende. 

For ikke å nevne må selvfølgelig hjemmesiden din også ha bilder. Bilder er med på å skape et mer helhetlig inntrykk av bedriften, og appellerer til menneskers følelser og vår assosiasjonsevne. Det betyr naturligvis at dårlige bilder kan ha en negativ effekt. Vær derfor obs på at du bruker bilder som ser estetisk pene ut, eller som innfrir standarden som forventes av brukere. 

Fremdeles er det en rekke ting som burde være på plass. Få en mer detaljert innføring ved å lese 6 viktige tips til din nye hjemmeside

Hjemmesiden din er avgjørende for resultatet av markedsføringen din

En god hjemmeside er også viktig for å kunne bruke den som markedsføringskanal. Det kan brukes til å annonsere spesielle tilbud, arrangementer og nye produkter, og til å samle inn kundeinformasjon for markedsføringsformål. Spesielt om du kjører annonser er det utrolig viktig med gode landingssider for de som kommer fra annonsen. Er ikke hjemmesiden i en god stand da, har du brukt penger på mennesker som ikke kommer til å ta det videre. 

Fra tidligere erfaring vet vi at flere små bedrifter ser på pris som en hindring for å skaffe en hjemmeside. Dette er fullt forståelig, men i mange tilfeller vil det også være mulig å sette opp en hjemmeside som ikke trenger å koste skjorta. I Horn Media tilbyr vi hjemmesider til små bedrifter til en passende pris, basert på dine ønsker og behov. 

Book møte å få et tilbud på hjemmeside

Hjemmeside for små bedrifter på google

I bakgrunn av at bedrifter har fått seg en hjemmeside, er det også svært mange som lurer på hvordan de skal gå frem for å få frem hjemmesiden på Google. Det er flere måter å sette i gang med dette. Vi har tidligere skrevet en guide til hvordan du kan få hjemmesiden frem på Google. I Guiden går vi både over organiske metoder og betalte løsninger. Vi går også raskt gjennom lokal synlighet, men hvis du ønsker en ordentlig innføring i Google Business Profile, anbefaler vi deg å laste ned: Guide til Google Business Profile for små og mellomstore bedriftseiere.

Hjemmesider for små bedrifter med bookingsystem

Som en liten eller mellomstor bedrift, har du kanskje likevel behov for ekstra plugins på hjemmesiden. Spesielt for bedrifter innen reiselivsbransjen, kosmetikk, tannhelse, restaurant og matbransjen og en hel del flere, er det ofte nødvendig med et bookingsystem.

Det finnes flere alternativer for å implementere et slikt system, og valget avhenger av flere faktorer som budsjett, teknisk kompetanse, og spesifikke behov. Her er noen av de mest vanlige alternativene:

Ferdiglagde Løsninger (SaaS)

Dette er skybaserte tjenester der du betaler en månedlig eller årlig avgift for å bruke en ferdiglaget plattform. Eksempler inkluderer Booking.com, Reservio, og SimplyBook.me.

Open Source Løsninger

Disse er gratis programvarer som du kan laste ned og tilpasse etter dine behov. Eksempler inkluderer Booked Scheduler og Easy!Appointments.

CMS-plugins

Hvis bedriften allerede har en hjemmeside bygget på en CMS-plattform som WordPress, kan man enkelt legge til et bookingsystem gjennom et plugin som WP Simple Booking Calendar eller Bookly.

Skreddersydde Løsninger

For bedrifter med spesifikke behov og ressurser, kan det være aktuelt å utvikle et skreddersydd bookingsystem.

Hybridløsninger

Noen bedrifter velger en kombinasjon av ferdiglagde og skreddersydde løsninger for å møte deres unike behov.

Valget av bookingsystem vil i stor grad avhenge av bedriftens spesifikke behov, tekniske ressurser, og budsjett. Det er viktig å vurdere alle disse faktorene nøye før man tar en beslutning.

I Horn har vi hjulpet mange bedrifter å få på plass bookingsystemer på sine hjemmesider. Hvis du ønsker bistand med oppsett av hjemmesider med bookingsystem, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss.

Hjemmeside for små bedrifter med betalingsløsning

På lik linje som mange små og mellomstore bedrifter har behov for bookingsystemer, er det også svært aktuelt for mange å få på plass en betalingsløsning på hjemmesiden. Også her finnes det flere alternativer. Hvilken betalingsløsning som er best egnet for din bedrift kommer an på alt fra budsjett til brukergruppe. Nedenfor har vi listet flere betalingsløsninger for hjemmesiden:

Betalingsportaler

Dette er tredjepartstjenester som håndterer betalingstransaksjoner på vegne av din bedrift. Eksempler inkluderer PayPal, Stripe og Square.

Gateway-løsninger

Dette er mer avanserte løsninger som gir full kontroll over betalingsprosessen, som Adyen eller Worldpay.

CMS-plugins

For bedrifter som bruker en CMS-plattform som WordPress, kan man legge til betalingsfunksjonalitet via plugins som WooCommerce for WordPress.

Bankintegrasjon

Noen bedrifter foretrekker å integrere betalingsløsningen direkte med sin bank. Dette er ofte en mer tidkrevende og kostbar prosess, men gir høy grad av kontroll.

Mobilbetaling

Med økende bruk av mobile enheter, blir løsninger som Vipps, Apple Pay og Google Pay stadig mer relevante.

Kryptobetalinger

For de som ønsker å være i forkant, kan kryptovaluta som Bitcoin være en mulighet.

Hjemmeside for små bedrifter i Wordpress: pris

WordPress er en av de mest populære plattformene for utvikling av hjemmesider, spesielt blant små og mellomstore bedrifter (SMB). Mange lurer på pris i forhold til hjemmesider laget med Wordpress. Dette vil dog være veldig varierende alt ettersom hvor avansert du ønsker at hjemmesiden skal være. 

Få en tydeligere innføring i hvilke faktorer som avgjør prisen for en hjemmeside i Wordpress

Book et møte

Gratis og helt uforpliktende
Dyktige rådgivere

Thank you

Thanks for reaching out. We will get back to you soon
Oops! Something went wrong while submitting the form.