Nettside bedrift - Dette bør du tenke på

Er det på tide å oppdatere den gamle nettsiden eller skal du sette opp en nettside for bedriften for første gang? I denne artikkelen kan du lese om hva som vil være viktig å tenke på ved oppsett av nettside for bedrifter. Du finner blant annet informasjon rundt:

  • De viktigste faktorene ved oppsett av ny nettside
  • Bedriften sitt bruksformål
  • Ansvarsfordeling 
  • Oppsett for fremtidig bruk 
  • Prosessen vår som leverandør av nettside 
  • Hva du må tenke på i ettertid

Hva bør du tenke på som bedrift som skal ha nettside?

Som bedrift må du tenke over hva du ønsker å oppnå med den nye nettsiden. Skal du selge produkter, informere, bruke den som en portefølje eller er det andre mål du ønsker å oppnå?

Nettsiden skal representere bedriften

En nettside laget for bedriften må også være en representasjon av bedriften samt bransjen du jobber i. Hva betyr det? Enkelt sagt betyr det at du må ha din kundegruppe i baktankene når du setter opp siden. Hva er logisk å møte på for dine kunder når de kommer inn på siden? Hvilke farger egner seg best og hva skal du si?

Brukervennlighet

Designet på nettsiden din vil ikke bare ha noe å si for utseende, men også hvordan brukere opplever å være inne på siden din. Du kan tenke deg selv hvordan det er å besøke en bedrift sin nettside og ikke finne frem til det du ønsker – frustrerende. Står det mellom den bedriften og en annen da, skal du ikke se bort fra at nettsiden med mest brukervennlighet vinner.

Teknisk tilstand

I dagens samfunn stilles det også høye krav til en velfungerende nettside. Med andre ord må du tenke på den tekniske tilstanden. Hva betyr dette? Mye.

Innlastingstid, bildeoppløsning, at siden er optimalisert for indeksering av Google, riktig bruk av H1-H6 og et hav med andre innstillinger som må utføres korrekt for at du skal få mest mulig ut av å opprette en nettside for bedriften.

Dette kan være vanskelig å utføre på en god måte om du ikke har kunnskap rundt det. Våre spesialister har lang erfaring innen webdesign og vet hvordan de skal sette opp nettsider av høy teknisk standard. Bruker du oss kan du være sikker på at du får en nettside som innfrir forventningene brukere har i dag.

Optimalisert for mobilbruk

Som bedrift er du sikkert klar over at mange av dine potensielle kunder for det meste bruker mobilen til å søke på nett og besøke – det stemmer – nettsider. Er ikke nettsiden til bedriften optimalisert for mobilbrukere, risikerer du derfor å miste et stort antall potensielle kunder.

Hvis du som bedrift ønsker nye kunder

Dette punktet kan du hoppe over hvis du bare er ute etter en god nettside for dine eksisterende kunder og de som kjenner til deg. Samtidig er mange bedrifter ute etter at nye kunder skal finne dem når de søker etter deres tjenester eller produkter.

Hvis dette også kan være aktuelt for din bedrift på sikt eller her og nå, er det også en del ting man må tenke over når man lager en ny nettside.

Alle tjenester og produkter bør ha egne undersider/landingssider

Dette gir både en bedre sidestruktur, samtidig som det også gjør at Google kan indeksere sidene bedre i forhold til SEO, noe som kan gjøre at kvalitetsscoren blir bedre på Google ADS. Dette igjen fører til rimeligere annonsering og mer for pengene.

Hvis du ønsker å lese mer om SEO eller Google ADS kan du trykke på hyperlinkene.

Tekstinnhold på undersidene bør være selgende og informativt

Både for at siden(e) dine skal indeksere og få en høyere rangering organisk, må innholdet være informativt og verdifullt for dine potensielle kunder. Samtidig er det viktig at innholdet er selgende slik at de som kommer inn på nettsiden ønsker å ta kontakt med akkurat din bedrift. Spesielt hvis vi skal jobbe med annonsering og føre masse trafikk av potensielle kunder inn til din nettside er det viktig at vi optimaliserer for at de kontakter deg.

Potensielle kunder ser etter referanser

Referanser eller Social Proof spiller en viktig rolle i om potensielle kunder velger akkurat din bedrift. Det å sette opp gode kundehistorier eller tilbakemeldinger fra deres eksisterende kunder vil gjøre at flere får et godt inntrykk av din nettside, og at de stoler på at bedriften din vil kunne hjelpe dem med det behovet de har.

Hva har du behov for på nettsiden til bedriften?

I Horn jobber vi med ulike verktøy for oppsett av nettside. Under designprosessen har vi muligheten til å legge ved omtrent alt du kan tenke deg. Kanskje ønsker du et kontaktskjema, påmelding til nyhetsbrev, integrasjoner med bookingsystem, kartfunksjoner, betalingsløsninger, en seksjon for ofte stilte spørsmål – det finnes egentlig ingen begrensninger.

Skal du som bedrift ha ansvar for nettsiden eller vi?

Vi forstår at rollen som bedriftseier ofte kan innebære at det finnes liten tid til vedlikehold og oppdatering av nettsiden. Med nettsider levert av oss kan vi hjelpe deg å holde nettsiden oppdatert, legge inn endringer, legge til nye elementer og passe på at eventuelle datoer oppdateres og lignende. I tillegg sørger vi for at nettsiden er optimalisert for nye endringer som kommer fra datatilsynet eller Google selv. Denne type arbeid sikrer at du unngår lengre nedetid på siden din samt at du ikke er i strid med noen retningslinjer eller lovverk som nylig har blitt oppdatert.

Gjøre endringer på nettsiden til bedriften i ettertid

Er du usikker på om det skal utføres større endringer på nettsiden i ettertid? Ved valg av designverktøy vil det være ulike muligheter mellom de forskjellige leverandørene. Etter mange år i bransjen kan vi hjelpe deg å avgjøre hvilket verktøy som vil være best egnet til ditt bruk.

Prosessen ved lansering av ny nettside til bedriften

Står du og tenker “Jeg har jo ingen anelse om hvor jeg skal starte en gang”. Dette er du ikke alene om. I Horn har vi en enkel prosess frem mot lansering. Basert på tilbakemeldinger fra eksisterende kunder vet vi at dette har vært enkelt å forholde seg til for de fleste.

Oppstartsmøte:

Det første som skjer etter avtale om ny nettside har blitt inngått er at du vil få en invitasjon til et oppstartsmøte. Her snakker vi med deg om tanker rundt farger, design, om du har noen nettsider fra lignende aktører som du liker, hva du ønsker å utlyse.

Første utkast:

Basert på informasjonen vi hentet inn under oppstartsmøte vil vi sette opp et utkast. Formålet med dette møte er å vise deg hvordan oppsettet og designet av nettsiden din vil være. Under dette møte vil du ha mulighet til å komme med tilbakemeldinger om endringer du ønsker, om det er noe du vil legge til/fjerne, er det farger som skal byttes ut m.m.

Obs: Etter oppstartsmøte vil du også bli kontaktet i forbindelse med innholdsproduksjon dersom dette er en del av planen for nettsiden til bedriften.

Neste utkast:

Etter vi har lagt inn endringene du kom med under første utkastmøte blir det satt opp en ny gjennomgang av nettsiden. På dette tidspunktet vil også det meste av innhold være på plass. Dette er med andre ord tiden for finpussing. Skulle det være større endringer som skal utføres vil det bli satt opp nok et utkast møte – vi gir oss ikke før du som kunde er fornøyd. Skulle du derimot være tilfreds med utkastet er neste steg lansering.

Lansering:

Dersom du har hatt en nettside fra tidligere vil vi rett før lansering vil vi som byrå be om tilgang til domenet og andre nødvendigheter. Dette går som regel veldig raskt og med din godkjenning kan nettsiden være oppe i løpet av få minutter på lanseringsdagen.

Hvordan kan du se effekten av å ha en nettside for bedriften? 

Effekten av bedriftens nettside sier ikke seg selv. Klart du kan kjenne på at du har fått flere henvendelser eller salg etter lansering, men skal du kunne få inn konkrete tall på hvilke resultater nettsiden til bedriften faktisk gir vil det være viktig å koble den til analyseverktøy. Blant de mest populære finner vi Google analytics og Google Search Console. Med dette på plass får du en konkret oversikt på faktorer som antall besøkende, tidsbruk på de ulike sidene, antall konverteringer, hvilke linker som blir trykket mest på og egentlig alt du kan tenke deg! 

Dette er svært nyttig når det kommer til fremtidige tiltak. Basert på resultatene du ser nettsiden gir, kan du gå inn og optimalisere og teste ut nye løsninger som fører til enda bedre lønnsomhet.

I Horn Media baserer vi all markedsføring på konkrete tall og målbare resultater. I det ligger det også at vi setter opp analyseverktøy for alle som ønsker det.

Les mer om hvordan vi jobber med nettsider for bedrifter

Book et møte

Gratis og helt uforpliktende
Dyktige rådgivere

Thank you

Thanks for reaching out. We will get back to you soon
Oops! Something went wrong while submitting the form.