8 gode råd når du skal velge nettside leverandør

Med et stort antall leverandører av nettsider der ute er det ikke alltid lett å vite hvem du burde gå for. Kanskje er dette første gang du skal kontakte en leverandør av nettsider? Om du ikke er helt sikker på hva du burde forvente i møte med leverandør av nettside gir vi deg her 8 gode råd å tenke over – eller skal jeg si legge merke til – i møte med leverandører.

1. En nettside leverandør skal være nysgjerrig

Først og fremst er det viktig at du snakker med en leverandør som er nysgjerrig på deg som bedrift. Om du gir bort oppgaven med å opprette nettside til en leverandør som tar en kikk på deres nåværende profil og deretter setter i gang, er dette et dårlig tegn.

Skal du kunne få en god nettside må den jo i aller høyeste grad være laget for dine mål, og hvordan skal den være det om ingen spør deg hva målene dine er? Vanlige spørsmål du burde forvente å bli stilt inkluderer blant annet:

Hvilke mål har du satt for bedriften på kort sikt og lang sikt?

Hvem er kundegruppen deres?

Hvem ser dere for dere kommer til å bruke nettsiden deres?

Og mange, mange flere..

2. En nettside leverandør skal ikke henge seg opp i egne preferanser

I dag finnes det utallige muligheter innenfor design av nettside. Faktisk er det helt enorme muligheter for å leke seg visuelt, legge til ekstra funksjoner og legge til spesielle effekter. Men til hvilken nytte er dette om det ikke gjenspeiler deres identitet og formål med nettsiden? Med andre ord bør du forsikre deg at leverandøren av nettsiden ikke er for opptatt av det som “trender”, for det er ikke sikkert dette er riktig vei og gå for din bedrift.

Selv om både det ene og andre er mulig vil det til syvende og sist være målet med nettsiden du må ha i baktankene.

3. Ekstra bonus om du finner en leverandør som gjør markedsanalyser

Når du er i kontakt med leverandør av nettside vil det være en ekstra bonus om de har god kunnskap rundt markedsanalyser. Ved å utføre en omfattende analyse av markedet og potensielt eksisterende nettside kan fagpersoner enkelt peke ut hvilke funksjoner som burde være på plass og hvilke som er unødvendige i henhold til målene du har for nettsiden og målgruppen din.

4. Vær oppmerksom på hvordan de argumenterer for sine synspunkt

I sjeldne tilfeller kan du møte på mennesker som er mer opptatt av å vise frem sine skills innen nettsidedesign enn å lytte til ønsker. Vær derfor oppmerksom på om leverandøren er flink til å lytte eller om du blir avbrutt til fordel for levernadørens “ideer”. Her vil det være forskjell på konstruktiv tilbakemelding basert på bransjeerfaring og hva en person selv synes er den beste løsningen. Vær derfor obs på hvordan personen argumenterer for sitt synspunkt.

5. En leverandør av nettsider SKAL kunne CMS-systemet de arbeider med på alle plan

En leverandør av nettside vil som regel arbeide innen gitte CMS-systemer. Dette kan være alt fra enkle programmer til mer avanserte. Ved avtaleinngåelse med leverandør er det viktig å forsikre seg om at de faktisk kan levere det de sier de kan. Oppsett i et CMS system innebærer også at du kan være sikker på at leverandør av nettside er godt kjent med alle aspekter av verktøyet slik at det ikke oppstår komplikasjoner om du skulle ønske å legge til funksjoner, integrere tredjeparter (eksempelvis bookingsystemer, betalingsløsninger) eller om du ved en senere anledning skulle ønske å utføre omstruktureringer av den nåværende løsningen.

Tenk også over om CMS systemet leverandøren av en nettside tilbyr passer til strategien som er satt for din bedrift. Ha alltid fremtiden i tankene når du skal utvikle en nettside.

6. De skal legge til rette for innholdet du ser for deg

En annen ting du må tenke på har å gjøre med innhold. Om du på forhånd vet hva slags innhold du ønsker på siden må du også forsikre deg om at leverandøren av nettsiden er i stand til å levere en nettside som egner seg for ditt innhold.

Som regel vil dette være punkter som blir gått gjennom under et førstegangsmøte, men om du ikke blir bedt om å utbrodere rundt dette er det et dårlig tegn.

7. Kommunikasjonen med leverandøren din burde ha en god flyt

Når du overlater arbeidet med nettsiden din til en leverandør er det også et poeng hvordan du føler kommunikasjonen går. Når du er avhengig av en annen til å gjøre arbeidet for deg er det for de fleste ønskelig at leverandøren er lett tilgjengelig. Dette vil aldri være lett å vite om på forhånd, men et tips er å lese hva andre har å si om leverandøren. Er det en veletablert leverandør av nettsider er sannsynligheten høy for at tidligere kunder har lagt igjen en anmeldelse på google eller andre plasser.

8. En leverandør av nettside som også jobber med markedsføring gjør det lettere å se resultater raskt

Til slutt kommer vi tilbake til dette med målet til bedriften. Er du bevisst på at du ønsker å drive markedsføring kan det være en lur ide å se etter en leverandør som også tilbyr seg å jobbe med selve markedsføringen av nettsiden. Ved å ha markedsføringen og nettsiden hos samme byrå kan du være sikker på at det er lettere å sette i gang med ulike markedsføringstiltak ettersom både du og byrået har tilgang på alt av nødvendig materiell og administrerende tilganger for å kunne legge til sporinger, sette opp pop-up nyhetsbrev, annonser og seo-artikler for å nevne noen. Har du nettsidene et sted og markedsføringen et annet vil dette naturlig kunne ta lengre tid.

Vi håper du syntes våre råd var til hjelp. Vil du lese mer om hvordan vi som byrå jobber med nettsider? Trykk her for å se hvordan vi jobber med nettsider

Book et møte

Gratis og helt uforpliktende
Dyktige rådgivere

Thank you

Thanks for reaching out. We will get back to you soon
Oops! Something went wrong while submitting the form.