SEO rådgivning - Hvordan velge riktig konsulent
Ønsker du å øke din digitale tilstedeværelse? Gjennom SEO sørger du for at nettsiden din dukker opp når brukere søker etter det du har å tilby. Mange bedrifter i dag, vet gjerne hva dette går ut på, men ikke hvordan de faktisk skal få det til.
Hva gjør en SEO rådgiver?
Som SEO rådgiver er det vår oppgave å finne den beste løsningen innen SEO-strategi for din bedrift.
Det første en rådgiver bør hjelpe deg med er å få en grunnleggende forståelse av hva SEO faktisk er og hva det ikke er. Hvis du ønsker å lese mer om hvordan Google fungerer kan du laste ned vår guide til Google & Google Local.
Neste steget bør være å gi deg en oversikt over markedet og hvilke muligheter som finnes ved å gjøre en søkeordsanalyse. Her ser man også på konkurransesituasjonen i markedet for å finne de beste mulighetene for din bedrift. Samtidig er det også vanlig å gå over tilstanden til nettsiden, det som ofte blir kalt teknisk SEO.
Når man har funnet ut av dette er neste steg å finne ut sammen hvor mye man skal investere i søkemotoroptimalisering. Til forskjell fra flere andre markedstiltak er SEO en langsiktig strategi og ikke noe som gir umiddelbare resultater, derfor er det viktig å vite hvor mye man kan sette av for å skaffe resultater i fremtiden.
Etter å ha bestemt seg for investeringen vil en ordentlig rådgiver gi deg en klar oversikt over hva de skal jobbe med og ikke minst rapportere på disse resultatene så du kan følge med på utviklingen over tid. Hvis man ikke har oversikt over dette vil det bli vanskelig for deg som bedriftseier og måle resultatene av arbeidet.
I Horn Media møter du dyktige rådgivere innen SEO som kjenner til fagfeltet og konkurransebilde i bransjen din. Ved å anvende vår SEO-kunnskap har vi hjulpet hundrevis av bedrifter med å få flere relevante kunder. Vi kan med stolthet vise til flere gode resultater blant et stort utvalg av bransjer og bedrifter.
Bilde viser utviklingen til en av våre kunder som har hatt en økning med over 1500 brukere i måneden på et år.
Bilde viser utviklingen til en annen kunde av oss som hadde 400 brukere hver måned i lang tid, og nå har over 3000 hver måned.
Priser som SEO-konsulent
Vi har bevisst valgt en prisstrategi som innebærer at vi tar betalt per søketerm vi arbeider med og ikke antall timer vi arbeider. Dette gjør det mer oversiktlig for deg som kunde, samtidig som det blir lettere å se utviklingen og hvordan vi bidrar til den. Grunnen til at vi har valgt dette er at vi har opplevd at mange små og mellomstore bedrifter sier de jobber med SEO og betaler aktører for dette uten at det skjer en utvikling. De får ingen bedring, verken på plasseringer eller at nettsiden deres rangerer på flere søketermer – som da betyr at de ikke får resultater. Uten dyptgående kjennskap til søkemotoroptimalisering, blir det samtidig vanskelig for å vite om noen bruker 5 minutter eller 5 timer på arbeidet de sier de har gjort. Med andre ord blir det vanskelig å måle verdien av det du faktisk betaler for.
I Horn Media vil vi også gå over resultatene sammen med deg som kunde. Gjennom regelmessig rapportering kan du følge med på utviklingen av arbeidet. Gjennom vår prisstrategi er du også sikret at vi arbeider med videreutvikling av tekstene når det er nødvendig, uten ekstra kostnader i hele avtaleperioden.
Det finnes også andre prismodeller som er svært vanlig at et byrå bruker. Dette inkluderer pris per måned og pris per prosjekt. Hvis du vil lese mer om de ulike prismodellene, har vi tidligere skrevet en egen artikkel om priser for SEO.
Uansett hvilken modell din samarbeidspartner bruker er det viktigste at du har full oversikt over hva som skal bli gjort, hva de jobber med og ikke minst at du kan måle resultatene. Rangerer du ikke på flere søketermer eller får bedre rangeringer på eksisterende søketermer, kan man trygt si at arbeidet som din samarbeidspartner/rådgiver gjør, ikke gir deg noe verdi.
Bilde viser utgangspunktet til bedriften da vi startet SEO-arbeidet, og plasseringen deres i SERP i dag.
Vanlige feil
I forbindelse med SEO-arbeid finnes det flere fallgruver. Det vi ser i dag er at mange velger ut feil søketermer, eller velger søketermer som ikke er realistiske å rangere på. Mange glemmer også å tenke over intensjonen bak søketermen. Da kan du fort ende opp med å få masse trafikk som ikke er relevant for bedriften.
For å finne de riktige søkeordene er det viktig å utføre en grundig analyse både av potensielt marked, nåværende marked og konkurrenter. For å gjøre dette på en god måte, er det viktig å ha et analyseverktøy. Eksempler på dette kan være: Semrush, Adherfs og SE Ranking.
Grunnet gamle prinsipper er det i dag mange som også driver med det som kalles for “keyword stuffing”. I dette ligger overdreven bruk av søkeordet du prøver å rangere på. Husk at innholdet ditt skal til syvende og sist være av verdi og hjelpsomt for bruker – ikke slitsomt og meningsløst.
I andre tilfeller jobber en bedrift med SEO, men uten en klar strategi. En vanlig misforståelse er at det er forsiden som skal rangere. Dette kan være tilfelle, men om du skal jobbe med flere søketermer, vil det være nærmest umulig at forsiden skal rangere på alle sammen.
Er du ikke flink til å bruke interne linker til å skape god navigasjon på siden, kan dette også undergrave SEO-strategien din.
Hvordan velge riktig SEO konsulent?
Når du skal finne en konsulent som skal hjelpe deg med SEO-arbeidet, er det flere spørsmål som kan være lure å stille seg selv.
Arbeider byrået med SEO etter gjeldende krav og regler?
SEO er et felt med stadige endringer som krever at rådgiverne holder seg oppdatert på de nye algoritme-oppdateringene som gjelder. Samtidig er det viktig å vite at din samarbeidspartner ikke bruker tvilsomme eller blackhat teknikker som gjør at du kan bli skadelidende på sikt.
Har de skapt gode resultater selv?
En indikator på at byrået du er i kontakt med er gode på SEO, vil naturligvis være deres egne resultater. I Horn Media har vi arbeidet med flere store søketermer for oss selv, og er i dag høyt oppe i søkemotorene på søketermene: mediebyrå, mediebyrå Oslo, digitalt mediebyrå, Tik Tok annonsering, nettside leverandør og responsive hjemmesider for å trekke frem noen.
Har de skapt gode resultater for andre?
For å forsikre deg om at et byrå er i stand til å skape resultater for andre bedrifter, bør de også kunne vise til kundecaser og resultatene av dette. Kundecaser med tydelige beskrivelser og bilder av resultatene vil gi deg et bilde på hva byrået er i stand til og hva du selv kan forvente.
Er det klart hva de skal jobbe med?
Videre er det viktig at byrået gjør det enkelt for deg å forstå hvordan arbeidet skal foregå. Ved å legge frem en klar plan for hva de skal jobbe med, vil du også ha et bedre utgangspunkt for å kunne følge med på resultatene. Jo mer involvert du som kunde er, jo tryggere kan du føle deg. Føler du at byrået prøver å gjemme seg bak avansert fagspråk eller annet, kan dette være et dårlig tegn. Selv om dette kan være en indikator på fagkunnskap, er det også viktig at du som kunde får en forståelse for arbeidet som skal gjøres. Byråer med gode rådgivere vil gjøre det enkelt for deg og forstå hva SEO er og hvordan det fungerer. Hvis du føler deg mer forvirret etter en samtale eller noe høres for godt ut til å være sant så er det som regel det.
Selv om søkemotoroptimalisering er et stort felt så handler det enkelt og greit om at mennesker som aktivt søker etter dine tjenester eller produkter finner din nettside. Du bør også forvente at du har et klart bilde av hva som skal bli jobbet slik at du både kan forstå og ikke minst kvalitetssjekke at arbeid fører til resultater for deg.
Eksperter på SEO – Fremgang satt i system
Vi forstår at markedsføringsarbeid fort kan bli satt litt på vent når det er andre aspekter ved driften som krever umiddelbar oppmerksomhet. Da er det lett at arbeid som SEO fort blir utsatt gjentatte ganger. Ved å benytte et byrå, blir også arbeidet satt i system med tidsstyring, slik at du vet at arbeidet har fremgang. Vi er eksperter på SEO, og bruker mye av vår tid på å heve vårt eget kunnskapsnivå for å kunne tilby våre kunder konsulenttjenester som er garantert å gi resultater.
I Horn ønsker vi også at du som kunde skal få en forståelse for hva tiltakene vi setter i gang betyr for bedriften din. Som kunde av oss vil du også kunne øke din egen kompetanse rundt markedsføring. Vi forsøker alltid å forklare deg hvorfor vi gjør de tiltakene vi gjør, for at du skal se verdien av det allerede før første rapportering. Har du spørsmål kan du være sikker på å få tydelige og så forståelige svar som mulig hos oss.