Hva er SEO og hvordan skaper du organisk vekst?

Du har sikkert hørt mye snakk om SEO (søkemotoroptimalisering), og at dette er noe bedriften må tenke på. Videre har du kanskje en forståelse for at det handler om å rangere høyt i Google når brukere søker etter spesifikke ting. Da er du på god vei. Men det er mye å sette seg inn i når det kommer til SEO. Skal du være i stand til å optimalisere for god SEO, er det også viktig at du forstår hvordan det hele fungerer. I denne artikkelen vil vi gå grundig gjennom alle tre aspekter ved SEO: on-site, off-site og teknisk oppsett.

Merk: Vi kommer ikke til å se på hvordan du gjør en søkeordsanalyse i denne artikkelen, men har tidligere laget en omfattende tekst om hvordan du utfører en SEO analyse.

Innhold i artikkelen

  • Hva er SEO
  • Hvorfor er SEO lønnsomt?
  • SEO: tre deler
  • Teknisk
  • On-site
  • Off-site
  • Søkemtoroptimalisering: Metatittel og metabeskrivelse
  • E-E-A-T
  • Experience
  • Expertise
  • Authority
  • Trust
  • Google ser på hvordan brukeren oppfører seg
  • Hvilken side rangerer egentlig?
  • Typiske feil med SEO
  • Kom i gang!

Hva er søkemotoroptimalisering?

Hva betyr egentlig SEO? SEO eller search engine optimization (søkemotoroptimalisering) er en samlebetegnelse på metoder som brukes for å skape synlighet på nett. I utgangspunktet handler det om å overbevise søkemotoren om at din nettside er den mest relevante for spesifikke søk.

Hvorfor er SEO lønnsomt?

Søkemotoroptimalisering handler om å jobbe med organisk trafikk – gratis trafikk. Gjør du  det riktig, vil dette kunne føre til mange kundehenvendelser og god merkevarebygging.

SEO lar deg drive målrettet markedsføring mot brukere som aktivt søker etter informasjon, produkter eller tjenester som du tilbyr. Dette gjør trafikken mer relevant og øker sannsynligheten for konvertering.

Topp-tre resultater på Google opplever å få så mye som 70% av all trafikken som kommer. Med andre ord har du muligheten til å nå mange brukere. Så lenge siden er oppe og går er det heller ingen begrensning på hvor lenge du kan fortsette å få trafikk (sett at du holder en god posisjon). Ettersom SEO ikke koster noe per henvendelse/visning på samme måte som  annonsering, er det med andre ord gratis trafikk som kan føre til konverteringer i mange år fremover. Jobber du godt med organisk synlighet, kan dette også gi deg et stort konkurransefortrinn. Hvis konkurrentene dine ikke har optimalisert sine nettsider, gir en god SEO-strategi deg en klar fordel, og selv i et konkurransedyktig landskap kan god SEO hjelpe deg med å stå ut.

En annen fordel med digital markedsføring generelt, og SEO spesielt, er at det er lett å måle resultater. Ved hjelp av verktøy som Google Analytics kan du spore nøkkelindikatorer som trafikk, oppholdstid, og konverteringsrater, og dermed kontinuerlig justere din strategi for best mulig resultat.

SEO kan tilpasses en rekke bransjer, målgrupper og geografiske områder, noe som gjør det til en fleksibel og skalerbar markedsføringsstrategi. I dag finnes det tusenvis av bedrifter som drar nytte av artikler de skrev for mange år siden. Selv om SEO krever en initial investering, er de langsiktige kostnadene ofte lavere enn andre markedsføringskanaler som krever kontinuerlig betaling for eksponering eller klikk. Rangerer du høyt i søkemotorresultatene gir dette også automatisk en følelse av autoritet og troverdighet. Dette kan være uvurderlig for å bygge tillit blant potensielle kunder.

Samlet sett, når det er gjort riktig, kan SEO gi en rekke fordeler som går langt utover kostnaden, noe som gjør det til en svært lønnsom markedsføringsstrategi for bedrifter der det finnes søk.

SEO: tre deler

Gode SEO-resultater er avhengig av tre deler; Teknisk SEO, On-site SEO og Off-site SEO. Alle spiller en viktig rolle, men for små og mellomstore bedrifter som konkurrerer om søketermer med lav konkurranse, vil det være mulig å kunne få ganske gode resultater uten mye fokus på off-site SEO.

Teknisk SEO

Teknisk SEO refererer til prosessen med å optimalisere infrastrukturen på en nettside for å forbedre dens synlighet i søkemotorer. Mens innhold og backlinks ofte får mest oppmerksomhet i SEO-arbeid, er teknisk SEO en kritisk komponent for å sikre at en nettside er "søkemotorvennlig". Det legger grunnlaget som gjør det mulig for innhold og backlinks å prestere effektivt.

Viktige elementer i teknisk SEO inkluderer crawling, indeksering, rendering og nettsted-arkitektur. Kort fortalt så må Google eller andre søkemotorer kunne lese og finne innholdet som er på nettsiden. Kan de ikke gjøre det, hjelper det ikke om du har verdens beste innhold. 

Nettstedets hastighet/ytelse: Bedre nettsted-ytelse gir brukeren en bedre opplevelse og lar søkemotorene komme til alt innholdet ditt før tidsavbrudd.

God struktur: Et godt strukturert nettsted lar noen enkelt finne informasjon. Dette inkluderer beskrivende kategorier og koder for produktene, tjenestene og blogg-artiklene dine. Dette inkluderer også en god menystruktur og beskrivende URL`er eller Permalinks (Permanente linker). Permanente linker, ofte kalt "permalinker", er de faste, uendrede nettadressene (URL-ene) som brukes for å henvise til et bestemt innlegg, side eller annet innhold på et nettsted. Disse linkene er "permanente" i den forstand at de ikke bør endres etter at innholdet er publisert, slik at de kan brukes som en pålitelig referanse over tid.

Noindex-tagger: Sørg for at sidene du vil ha indeksert av søkemotorer ikke har Robots Meta Tag satt til "noindex". Hvis du har innhold som ikke skal vises i søk, sett dette direktivet til "noindex". Eksempel på noe du vil angi som noindex kan være sider skjult bak en pålogging eller interne forretningsideer eller dokumenter som proprietære pdf-er.

Nettkart: Et nettstedskart er på en måte som en telefonkatalog for nettstedet ditt. Den forteller søkemotoren hvilke sider du vil ha indeksert på systemet deres. Ikke-indekserte sider/innlegg skal ikke være i nettstedskartet.

Mobilvennlig: Ser nettstedet ditt stygt ut på en telefon? Det anslås at over 70 % av internett søkerne finner sted på mobile enheter. For en stund har også Google jobbet med mobil-først indeksering, utviklet som en respons på den drastiske endringen i måten folk søker (og surfer) på nettet, og den utbredte bruken av mobile enheter i så godt som alle deler av livene våre.

Bruk HTTPS/SSL-sertifikater: Dette er hvordan nett-servere og nettlesere kommuniserer sikkert. Alle nettsteder bør ha et SSL-sertifikat. Å ha et SSL-sertifikat bygger tillit hos brukere og søkemotorer. Google sier at de foretrekker nettsider som er sikre og trygge.

On-site SEO – innhold

Hva er egentlig innhold på en nettside? Det inkluderer tekst, bilder, videoer, animasjoner, overskrifter, artikler, produkter, produktbeskrivelser, forfattersider, kategorisider, landingssider osv. Innholdet ditt bør ha de relevante nøkkelordene for søkemotorer og være lesbart av mennesker.

Innholdet bør være relevant for søketermen man ønsker å rangere på. Samtidig som innholdet skal svare best mulig på søketermen som blir brukt, er det viktig å ikke overdrive og drive med det som blir kalt “keyword stuffing” Dette kan føre til at siden din ikke blir vist igjen. Derfor er det viktig at innholdet er best mulig laget for leseren.

Godt innhold handler om hva leser ønsker å se. En lur strategi er derfor å se på innholdet som rangerer i dag, dette vil være det Google mener er mest av verdi. Skal du få en bedre rangering, må du derfor lage innhold som er bedre enn det som allerede rangerer.

Pass på at innholdet er unikt. Å kopiere innhold fra andre nettsider vil føre til at siden din ikke kan bli vist igjen.

Off-site SEO

Backlinks, også kjent som innkommende lenker, er koblinger fra et nettsted til en side på et annet nettsted. Google og andre store søkemotorer vurderer tilbakekoblinger som stemmer for en bestemt side. Sider med et høyt antall lenker tilbake til seg har en tendens til å ha bedre organisk rangering.

Lenker er i utgangspunktet stemmer fra andre nettsteder. Hver av disse stemmene forteller søkemotorene: "Dette innholdet er verdifullt, troverdig og nyttig". Så jo flere av disse "stemmene" du har, desto høyere vil nettstedet ditt rangeres i Google og andre søkemotorer. måte:

Samtidig er ikke alle lenker like, kvalitet trumfer kvantitet. Lenker med høy kvalitet har ofte disse egenskapene:

Egenskap #1: De kommer fra nettsider med høy autoritet. 

Egenskap #2: De inkluderer søke-termen du ønsker og rangerer på lenkens ankertekst ( En ankertekst er en klikkbar tekst som følger en link til et nettsted, altså en intern eller ekstern link).

Egenskap #3: Nettstedet (og siden) som linker til deg er relatert til din bransje og hva din nettside handler om.  

Egenskap #4: Linken er en "Dofollow"-kobling, Google og andre søkemotorer ignorerer koblinger med "nofollow"-taggen knyttet til den.

Dofollow-lenker er de som tillater Google og andre søkemotorer å peke tilbake til nettsiden eller bloggen din.

En no follow-link er en lenke som ikke teller som ett poeng til siden's fordel, den øker ikke PageRank, og hjelper ikke en sidens plassering i SERP-ene

Egenskap #5: Lenken er fra et domene som ikke har lenket til deg tidligere. 

Søkemtoroptimalisering: Metatittel og metabeskrivelse

Titteltagger og metabeskrivelser – Dette er de to tingene en søker vil se først på søkesiden. Det er på en måte som Headline og Lead på et nyhetsnettsted. Dette får leseren din til å klikke på SERP-en din. Google bruker tittelkoden på en side eller et innlegg som en rangeringsfaktor, men ikke metabeskrivelsen. Det er viktig å bruke innleggets eller sidens nøkkelord i tittelkoden. Det anbefales å bruke et sekundært nøkkelord i metabeskrivelsen og sørge for at du legger til en oppfordring til handling.

E-E-A-T

Google har over årene oppdatert retningslinjene sine for vurdering av søkekvalitet. Nylig la de til en ekstra faktor E for Experience til sin E-A-T (Expertise, Authority og Trust). I dag bruker Google E-E-A-T til å vurdere hvor godt innholdet på nettsiden din er. 

Erfaring

Den nye E-en for Experience, representerer at du som eier av siden kan vise til at dette er produkter eller tjenester du har førstehåndskunnskap om, som du selv har erfaring med og har testet. Har du gjort dette, vil du også være i stand til å gi langt bedre beskrivelser og troverdig informasjon.

Ekspertise

I de tilfeller der det er mulig, kan det lønne seg å inkludere forfattere av innholdet. Spesielt hvis forfatterens navn kan bli funnet på andre nettsider, publiserte artikler etc, vil dette kunne ha en positiv påvirkning på Googles vurdering. Google finner ut hvem forfatteren er ved å skanne nettet for relevant informasjon tilknyttet navnet. Er dette en kjent person innen journalitiskk/akademia, vil siden få en høyere troverdighet. Dette vil ikke være like relevant for alle nettsteder, men når det kommer til innhold som baserer seg på “dine penger, ditt liv”, vil Google anse det som tryggere med en opplisting av ansvarlige for innholdet som er skrevet. I slike tilfeller vil det også være lurt å ha en egen side dedikert til å introdusere de ulike fagpersonene.

Domeneautoritet

Autoriteten til nettsiden din sier noe om styrken til nettsiden din. Styrken indikerer hvorvidt nettsiden er sannsynlig til å rangere høyt eller ikke, og videreføre linkjuice til andre sider. Autoriteten til domenet settes ut ifra en skala fra 1-100, hvorav en høyere score indikerer at siden har en større sannsynlighet for å rangere høyt i SERP. Scoren til nettsidens domeneautoritet settes ut i fra en rekke faktorer, men noe av det viktigste er hvor mange interne og eksterne linker som finnes på siden, og kvaliteten av de eksterne kildene som har linket til nettsiden. Sider som ikke har noen eksterne linker, har vanligvis en score på 1. For å vurdere kvaliteten til sidene som linker til din side, blir det blant annet sett på hvorvidt sidene tar for seg samme tema. Google følger også med på om brukere faktisk klikker på siden du har mottatt eksterne lenker fra. Til slutt vil vi også nevne at ødelagte lenker (lenker som fører til 404-side) kan trekke autoriteten ned.

Tillit

Tilliten til siden vurderes også ut ifra flere forhold, både tekniske som SSL-sertifikat, men også hvorvidt siden din virker trygg i form av hva som blir sagt av andre brukere og hvordan du responderer på anmeldelser på siden. Tillit handler i bunn og grunn om at siden din skal være sikker for brukeren. Dette inkluderer å inkludere brukervilkår på siden, opplyse om lokasjon og ikke minst ha kontaktinformasjon til bedriften tilgjengelig. I tillegg spiller også brukervennlighet på selve siden en rolle.

Google ser på hvordan brukeren oppfører seg

Gjennom analyse av hvordan brukere oppfører seg på siden din, vurderer også Google om innholdet ditt er bra eller ikke. Dersom brukere går rett ut etter å ha klikket seg inn, indikerer dette til Google at dette ikke var innhold brukeren var på jakt etter. Når du ønsker at en bruker skal tilbringe tid på siden din, er det også anbefalt å inkludere bilder og video – men kun om det tilfører verdi til innholdet.

Hvilken side rangerer?

Mange tror at det kun er forsiden som rangerer på Google, dette er derimot ikke tilfelle. Selv om forsiden kan rangere høyest er det sjeldent, spesielt om det er høy konkurranse rundt søketermen.

Husk at målet til Google er at forbruker skal finne det mest relevante treffet i henhold til sitt søk. I mange tilfeller vil det være hensiktsmessig å opprette en blogg eller underside der sider kan sorteres inn i spesifikke søketermer. Her er informasjon tilpasset den informasjonen de søker etter, og de kan komme i kontakt med bedriften direkte, eller gå via “footeren” videre til forsiden eller andre sider.

Samtidig vil det for flere være noen URL-er på eksisterende side som rangerer høyt. Hvis det er tilfellet så vil det være naturlig å utbedre innholdet på eksisterende sider fremfor å sette opp nye sider. Dette så de ikke konkurrerer med seg selv.

Typiske feil med SEO

Det er flere feil mange bedrifter gjør når de jobber med søkemotoroptimalisering. Nedenfor finner du noen av de mest vanlige feilene: 

Dårlig arbeid med søketermer før man begynner

Det første steget innen SEO er å gjøre en grundig søkeordsanalyse slik at du kan være sikker på at du jobber med søketermer som faktisk folk søker etter. Dette kan gjøres ved bruk av verktøy som SEranking, Semrush, eller Ahrefs. Det er også mulig å bruke Google Search Console for å se hva du rangerer på i dag og hvordan folk finner deg hvis du ikke vil betale for de verktøyene. Hvis du ikke har tilgang på noe av dette må du anta basert på hva du selv hadde søkt etter, dette er dog ikke anbefalt.

Husk at med mange søketermer må du også tenke på intensjonen til søkeren. Selv om det f.eks finnes mange søk etter Aurora Borealis er det ikke sikkert at alle som søker etter dette ser etter en aktivitetstilbyder som kan ta dem med på en guidet tur. Kanskje søker de bare på det for å finne informasjon eller se bilder. Dette kan føre til masse trafikk på nettsiden, men kanskje ikke den trafikken du ser etter?

Her ser du at det er over 5400 søk etter aurora borealis på månedlig basis.



For en reiselivsbedrift som driver med nordlys safari er dette kanskje en bedre søketerm som gjør at du får den trafikken du ønsker.



Det er også viktig å se på hvor vanskelig søketermen er å rangere på. De fleste verktøy har en innebygd funksjon som lar deg se dette. Samtidig er ikke disse målingene alltid til å stole på. Ved å gjøre en rask sjekk på hvilke nettsider som rangerer på søketermen du ønsker å rangere på vil du få et innblikk i hva som kreves for at du kan utkonkurrere de nettsidene teknisk, innholdsmessig eller autoritetsmessig – som alle er faktorene som avgjør hvilken nettside som kommer øverst i søket.

Feil eller manglende bruk av interne og eksterne linker

Manglende bruk av interne og eksterne lenker undergraver SEO-strategier ved å redusere nettstedets navigerbarhet og autoritet. Interne lenker guider besøkende gjennom nettstedet, hjelper med å spre linkjuice (linkautoritet) og forbedrer sidestruktur. Videre vil eksterne lenker bidra til å bygge nettstedets troverdighet og autoritet i søkemotorenes øyne. Uten strategisk plasserte lenker, kan verdiøkende innhold forbli uoppdaget, og brukeropplevelsen kan bli kompromittert. Implementering av en omtenksom lenke-strategi styrker både brukeropplevelsen og søkemotoroptimaliseringen, noe som fører til bedre rangering og økt synlighet.

“Linkjuice" er et uformelt begrep som brukes i SEO-verdenen for å beskrive den autoriteten eller "kraften" som overføres fra en nettside til en annen gjennom en hyperlenke. Konseptet er basert på ideen om at visse lenker har evnen til å forbedre rangeringen av målsiden i søkemotorresultater. Dette skjer fordi søkemotorer som Google ser på lenker som en form for anbefaling eller stemme på innholdets kvalitet.

Dårlig teknisk nettside

En av faktorene som avgjør hvilken nettside som kommer opp i det organiske søket er den tekniske tilstanden til nettsiden. Så selv om du har skrevet det beste innholdet som finnes på nettet så må man huske på at den tekniske tilstanden til nettsiden også er med på å avgjøre plasseringen i søkemotorene. Her er det mange som lar det tekniske aspektet gå usett. Vanlige feil inkluderer:

- Ikke mobiloptimalisert nettside
- Treig lastetid
- Manglende SSL
- Ikke sitemap eller robots txt
- Dårlige metabeskrivelser, title tag alt tag osv.

Hastighet kan du blant annet sjekke med å bruke Google Pagespeed - https://pagespeed.web.dev

De fleste SEO verktøy kan du også gjøre en “audit” av din nettside for å se hvilke feil som din nettside har og hva du må gjøre for at den tekniske tilstanden til nettsiden skal bli bedre.

Kom i gang!

Nå som du har fått en grundig innføring i det store SEO-spillet, håper vi du føler deg mer rustet til å begynne arbeidet med søkemotoroptimalisering. I første omgang vil det være viktig å utføre en søkeordsanalyse og tilrettelegge for at siden kan rangere i søkemotorene. Som nevnt er det lurt å gjøre en site-audit for å se over tilstanden på siden din. Når du først skal begynne å se på potensielle søkeord, finnes det mange måter du kan gjøre dette på. I vår artikkel: SEO analyse - Hvordan gjør du det? Kan du hente noen gode tips og få en god innføring i hva arbeidet med søkeord krever.

Hvis du ønsker hjelp til å bedre den organiske synligheten til nettsiden din, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss! Du kan lese mer om hvordan vi arbeider som SEO-rådgivere og hvilke resultater vi har klart å skape for andre. Book et uforpliktende møte en av våre strategiske rådgivere for å høre mer om hvordan din side kan bli mer synlig!

Book et møte

Gratis og helt uforpliktende
Dyktige rådgivere

Thank you

Thanks for reaching out. We will get back to you soon
Oops! Something went wrong while submitting the form.