Hvordan kan jeg markedsføre bedriften min?

Du har laget det beste produktet eller leverer den beste tjenesten, men så er det ingen som ser det. Markedsføring handler om å skaffe kunder. I disse dager trenger de fleste bedrifter et nettsted for å bli tatt seriøst. Hvis du ikke har det, er det lurt å begynne der. Vi i Horn Media kan hjelpe deg i gang med nettsiden. Les mer her. 

Hva er god markedsføring?

Mange i dag når de hører ordet markedsføring tenker automatisk på drøssevis av tiltak i ulike kanaler, men god markedsføring går ikke nødvendigvis parallelt med mye markedsføring. Det handler om å finne de tiltakene som passer best til din bedrift. Dette må avgjøres ut ifra hvilke mål dere som bedrift sitter med, og vil være forskjellig for ulike bedrifter. Under vil gå gjennom noen av de vanligste formene for markedsføring av bedriften og hvem disse er egnet for samt hvordan vi tenker og jobber når det kommer til å finne riktig tiltak for din bedrift.

Arbeid med seo for markedsføring av bedriften

SEO (søkemotoroptimalisering) handler om at du skal få din nettside rangert så høyt som mulig i det organiske feltet i f. eks Google sin søkemotor. I dag utgjør de første seks organiske resultatene på Google ca 70% av alle klikk. Å jobbe med synligheten på Google vil derfor kunne være svært lønnsomt for bedriften, da mange velger å trykke seg inn på bedriftene som er på førstesiden.

Å jobbe med bedriftens organiske synlighet i Google og andre søkemotorer kan for mange være en langtidsstrategi, alt ettersom hvor mye konkurranse det er på søkeordene du ønsker å rangere for. Er du ute etter flere kunder på kort tid, bør du ikke sette av alle pengene dine til seo-arbeid. Strategisk arbeid med SEO kan ta opp mot flere måneder før du ser ordentlige resultater, og krever at du smører deg med en god dose tålmodighet. Med det sagt vil det kunne ha utrolig gode og langvarige effekter når resultatene av arbeidet begynner å komme inn.

Markedsføring av bedriften med Google Ads

Markedsføring av egen bedrift eller et produkt over Google Ads tillater deg å dukke opp i det en bruker aktivt søker etter det du har å tilby. Sannsynligheten for at den som søker klikker på ditt tilbud er langt større jo høyere opp i søkemotorene du er, og med Google Ads kommer du blant de øverste. Dette er en av de mest effektive markedsføringskanalene, og er i tillegg lett å sette opp slik at aktiviteten spores. På den måten vil du vite eksakt hva du får igjen for investeringen du har gjort på annonseringen.

For bedrifter som ønsker å skaffe nye kunder med en gang, og som det finnes søk for, vil Google Ads være et godt alternativ.

Benytt sosiale medier til å markedsføre din bedrift

En annen god måte å markedsføre bedriften din er i sosiale medier. Her er det gode muligheter for både betalt og gratis synlighet. Det viktigste er at du velger steder dine potensielle kunder typisk vil være. Annonsering i sosiale medier som Facebook eller Instagram er noe vi i Horn Media har hatt mye fokus på de siste årene. Digital tilstedeværelse har blitt viktigere og viktigere og flere bedrifter har begynt å jobbe mer målrettet i disse kanalene. Facebook er en kanal hvor det er viktig å få oppmerksomhet og samtidig engasjere brukere. Med riktig strategi fungerer Facebook veldig bra som en inngang til e-postmarkedsføring. På Facebook kan du velge mellom ulike formater, enten rene tekstannonser, bilder eller video. Når det gjelder Instagram-annonsering så bidrar denne kanalen til økt bevissthet og engasjement rundt din merkevare. Her er det bare å legge ut godt innhold for gratis synlighet. Det er også muligheter for betalt plassering på Instagram, med samme segmenteringsmuligheter som på Facebook kan du målrette og tilpasse annonsene til de du ønsker at skal se de.

Markedsføring på sosiale medier er en ypperlig måte å nå ditt publikum, både de som er bevisste over at de ønsker å gjøre et kjøp, og de som enda ikke er overbevist. Annonsering over sosiale medier er en spesielt god løsning for bedrifter der det er vanskelig å jobbe med søk. Ettersom du har muligheten til å treffe et stort antall mennesker, men også spisse det inn mot de som faktisk har en interesse for det du tilbyr, har markedsføring over sosiale medier gitt utrolig gode resultater for mange bedrifter. Samtidig gir det gode muligheter for å skape oppmerksomhet rundt eventer, produkter eller annet som du ønsker å fremme til et bredt publikum.

Markedsføring av egen bedrift med e-postmarkedsføring

Er du ute etter en rimelig og effektiv markedsføringsstrategi, kan e-post-markedsføring være noe for deg. E-post er faktisk der de fleste ønsker å motta tilbud og nyhetsbrev. E-post-markedsføring kan også hjelpe deg å skaffe potensielle nye kunder. Dette kan gjøres ved f.eks ha et påmeldingsskjema for nyhetsbrev på nettsiden, eller be følgere på sosiale medier legge igjen e-posten for å delta i konkurranser.

E-postmarkedsføring er en fin måte å bygge kjennskap til bedriften hos dine kunder. Imidlertid er det viktig å merke seg at e-postmarkedsføring kan være upassende eller ineffektivt for noen bedrifter eller bransjer. For eksempel kan bedrifter som driver med helsevesen eller finansielle tjenester ha strenge regler for hvordan de kan kontakte potensielle kunder via e-post. For at e-postmarkedsføring skal være lønnsomt, må du også ha e-postlister å sende ut til. Dersom du ikke har dette kan vi i Horn Media hjelpe deg å sette i gang tiltak for å generere leads som du senere kan følge opp via nyhetsbrev.

Nå som du vet hva som må til for å markedsføre bedriften din, må du legge en slagplan for å nå målene dine. For å drive lønnsom markedsføring er god innsikt en av de viktigste tingene. Dette gjør at du når ut til de rette kundene, og investerer markedsbudsjettet på smartest mulig måte for å øke din fortjeneste. En slagplan vil påvirke alt fra innhold til design og annonsering. En god strategi er selve grunnmuren for all markedsføring.

Vi hjelper deg med god markedsføring

Horn Media har lang erfaring når det kommer til å utvikle og implementere strategier.

Vi jobber kontinuerlig med å innhente data fra ulike steder og optimaliserer hele veien. Vi kan stå for hele prosessen fra medieplanlegging til implementering, oppfølging på tiltak dere allerede gjør, eller vi kan bistå med opplæring. Uansett hva du ønsker hjelper Horn Media din bedrift til å bli en vinner på markedsføring.

Hvorfor skal du jobbe med oss?

I Horn jobber vi ikke med pakketilbud som kanskje passer. Alle bedrifter som inngår samarbeid med oss får en skreddersydd strategi, basert på deres mål, budsjetter og muligheter.

Vi jobber alltid mot å maksimere kjøps- og interessefasen før vi jobber med andre tiltak. Det vil si at vi ønsker at kundene kommer opp hver gang noen aktivt søker etter det de tilbyr før vi begynner å jobbe mot den største delen av markedet som er de 80 prosentene under. På den måten kan du være sikker på at du ikke bruker unødvendige summer på markedsføring som ikke gir verdi.

Hvordan markedsføre bedriften for de som befinner seg utenfor kjøpsmodus

For å arbeide med de gjenværende 80% er det mulig å ta i bruk flere ulike teknikker. Å markedsføre bedriften til mennesker som i utgangspunktet ikke har en interesse for det du tilbyr, eller ikke er klar over at de har et behov du kan komme med en løsning på, vil være vanskelig, og krever gjerne mer tid og dedikasjon.

Dette handler om ta potensielle kunder som befinner seg i en ubevisst eller bevisst fase og føre dem nærmere kjøpsmodus. Det finnes flere metoder som kan benyttes, hvorav flere baserer seg på mye av det samme. Du har kanskje tidligere hørt snakk om Inbound markedsføring, leadsgenerering eller traktsmarkedsføring? Dette er alle begreper som gjerne beskriver en lengre prosess med å tiltrekke seg kunder som befinner seg utenfor kjøpsmodus. Dette kan gjerne basere seg på produksjon av nytt innhold, sosiale medier og e-postutsendelser som sakte, men sikkert skaper tillit hos potensielle kunder. Derimot blir disse begrepene også noen ganger brukt for å beskrive andre typer tiltak. Blant annet kan leadsgenerering også bli brukt som begrep når det er snakk om å skaffe henvendelser fra Google Ads, gjennom kontaktskjema henvendelser.

Hvordan ser salgssyklusen ut?

Hva slags metodikk som blir tatt i bruk, vil i stor grad avhenge av  hvor lang salgssyklys bedriften står overfor. Eksempelvis kan det ta lengre tid å få solgt inn et helt nytt IT-system enn en kosmetisk konsultasjon. I noen tilfeller vil det ta lengre tid for å overbevise kunder om at de burde gjøre business med deg.

Resultatene av denne formen for markedsføring kan også variere i stor grad. For noen kan det være aktuelt å få flere inn på nettsiden eller en spesifikk landingsside, mens for andre vil det være mer lønnsomt å få potensielle kunder inn et system som gjør det mulig for dem å følge opp via mail eller telefon.

Det er mange veier å gå når det kommer til markedsføring, mange tolker også dette som at de burde gå mange veier. Spesielt når det kommer til små til mellomstore bedrifter er dette derimot ikke alltid det smarteste valget, både med tanke på hvor du får mest igjen for pengene, og begrensede budsjetter.

Hvis du vil høre mer om hvordan du kan få mest mulig ut av ditt markedsføringsbudsjett er det bare å booke et møte med oss!

Book et møte

Gratis og helt uforpliktende
Dyktige rådgivere

Thank you

Thanks for reaching out. We will get back to you soon
Oops! Something went wrong while submitting the form.