SMM-trender 2021: markedsføring på sosiale medier

June 11, 2021

2020 var et utfordrende år for oss alle. SMM-markedsførere og SoMe-spesialister måtte tilpasse seg forandringer på farten. Under de nye covid-19-forholdene har online tilstedeværelse for virksomheter blitt viktigere enn før.

SMM-trender 2021: markedsføring på sosiale medier

2020 var et utfordrende år for oss alle. SMM-markedsførere og SoMe-spesialister måtte tilpasse seg forandringer på farten. Under de nye covid-19-forholdene har online tilstedeværelse for virksomheter blitt viktigere enn før.

Godt og gjennomtenkt innhold har fått sentral plass på sosiale medier. Alle disse faktorene har selvfølgelig hatt innflytelse på bedriftens markedsføring på sosiale medier. Ifølge Hootsuite i 2020 har antall SoMe-brukere allerede vokst med 12,3% og publikum fortsetter å vokse i 2021. Det er totalt 4,14 milliarder brukere, og det er 14 nye registreringer hvert sekund.

Bedrifter som fortsatt ignorer disse tallene mister sjansen til å ta en større markedsandel i bransjen. SoMe-plattformene gir mange fordeler: direkte kontakt med målgruppen, opprettelse av et aktivt fellesskap, vekst av tillit og interaksjon. Selvfølgelig er alt dette bare mulig med en kompetent SMM-markedsføringsstrategi. Innhold og trender spiller en stor rolle i den. La oss se nærmere på SMM i 2021.

Generation Z og Alphas bestemmer

Sosiale medier blir nå formet av to nye generasjoner: Z eller "zoomers" (født fra 2000) og Alpha (født fra 2010). Disse to generasjonene er fundamentalt forskjellige fra Millennials (født fra 1981 til 2000), som betraktes likevel som det viktigste betalende publikummet nå.

Zoomers og Alphas vil begynne å tjene penger veldig snart, noe som betyr at merkevarer må begynne å bygge lojaliteten til disse målgruppene allerede nå. En god måte å gjøre dette på er å kommunisere om temaer de bryr seg om. I sosiale medier diskuterte de ofte likestilling, utdanning, økonomi, psykologisk motstandskraft og pandemiens innvirkning på samfunnet. Det viktigste å forstå at ovennevnte temaene er langsiktige trender. Zoomers og Alpha har allerede en veldig sterk innvirkning på sosiale medier, og denne innflytelsen vil fortsette å vokse.

På agendaen - er det på tida?

Denne trenden fortsetter den forrige. En av de viktigste egenskapene til den nye generasjonen er bevissthet. Dette gjelder både fysisk og mental helse, forhold til verden og samfunnet. Hvis virksomheten ønsker å lykkes i kommunikasjon med målgruppen i 2021, må de være oppmerksomme på selvutvikling, toleranse og inkludering.

Ærlighet

Før i tiden var det normen å vise virksomheten og ansatte fra den mest lønnsomme (selv om ikke veldig ærlige) siden. Nå har det blitt mer vanlig å vise en ekte og personlig side. Det betyr dermed ikke at kvaliteten på produsert innhold skal senkes. Publikum har blitt vant til skarpe høykvalitets bilder og ryddig tekst. Det betyr at når du forbereder forretningsinnhold, er det viktig å forbli naturlig og nøyaktig.

UGC-innhold

Selvisolasjon hindret publikum i å skape nytt og mangfoldig innhold. I 2021 er det fortsatt begrensninger på grunn av pandemien. Under disse forholdene vil merkevarer som tilbyr verktøy for å lage innhold uten kontakt med omverden lykkes. Derfor har TikTok blitt så stort med deres populære trenden lipsync. Brukere kan nå produsere innholdet hvor som helst ved hjelp av en smarttelefon og en app.

Nostalgi og vintage som trend

På grunn av alt som skjedde med oss ​​i 2020, mangler mange av oss positive følelser. Derfor har minner blitt til en trend. Hyggelige tilbakeblikk garanterer positive følelser. Dette prinsippet fungerer også i reklame og på sosiale medier. Derfor er nostalgisk markedsføring en av hovedtrendene i 2021. SoMe kampanjen som ser ut som den er fra 50-tallet “Facebook - Striking miraculous social team-up" er et eksempel på trenden. Moma byrå som står bak kampanjen kommenterer den slik at på femtitallet kunne de aldri ha drømt om at de ville tilbringe dagene sammenkoblet på Internett, chatte med langt borte familie og venner ved å trykke på en knapp, og pleie våre virtuelle gårder og kjæledyr.

Foto: Moma Agency
Foto: Moma Agency
Foto: Moma Agency

Innhold gamification

Med pandemien har videospill tatt en enda større plass i våre liv. Det har blitt et alternativ til live-kommunikasjon, som av åpenbare grunner har blitt svært begrenset. Spillere har begynt å danne samfunn. Oppretting av spill-innhold i 2021 er et viktig element i innholdsstrategi. Underholdning, interaktivitet og online engasjement bør være drivkraften som kan bringe målgruppen nærmere merkevaren. Prøv å integrere ulike quiz i storiene og mål engasjement til publikum.

Memes som kommunikasjonsverktøy

Memes og GIF er passende for kommunikasjon med både eldre og yngre publikum. Millennials og Zoomers er mer vant til memes. Den type innhold passer bra for å underholde publikum, og kan enkelt brukes til å redusere negativitet eller vise reaksjonene dine på tøffe sosiale problemer eller andre relevante emner.

Hvilke bloggere er bedre?

Store bloggere med millioner følgere har større rekkevidde, men mikrobloggere har høyere engasjement. Derfor er det mange merker som har begynt å samarbeide med influensere som har mindre antall følgere. Det er flere grunner til dette. Første og fremst har toppbloggere mangfoldig publikum med bakgrunn i forskjellige sosiale og kulturelle grupper, noe som betyr at det vil være vanskeligere å tilpasse annonser. Det er mer tillit til nisjebloggere fordi de er ikke drevet av antall likerklikk. Et viktig poeng at deres følgere deler en eller flere felles interesser, noe som betyr at det blir lettere å tilpasse kommunikasjonen ved samarbeid.



Tusen takk! Din melding har blitt mottatt!
Oisann! Her var det noe som gikk galt!

Meld deg på vårt nyhetsbrev