SMM og innholdsmarkedsføring

Hva betyr SMM?

Sosiale medier har blitt så godt etablert i våre liv at det er ikke bare en plattform for kommunikasjon med venner nå lenger, men også en ny informasjonskilde. Det er verdt å være spesielt oppmerksom på SMM-markedsføring av merkevaren din.

SMM eller markedsføring på sosiale medier, er en av metodene for organisk markedsføring av varer og tjenester ved bruk av ulike medier. Hovedmålet med SMM-markedsføring er å øke merkevarebevissthet, øke interesse for produktet eller nisjen og forbedre kommunikasjon med potensielle og eksisterende kunder. SMM er med andre ord markedsføring på Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat, TikTok, LinkedIn, Behance og ulike e-medier.

Nesten alle retninger og aspekter av en god PR-kampanje kan implementeres gjennom sosiale medier:

  • Innholdsmarkedsføring som konsekvent og målrettet informerer målgruppen om produkter og tjenester, samt kampanjeperioder.
  • Kommunikasjon med forbrukere.
  • Gjennomføring av reklamekampanjer og konkurranser.
  • Hjelpe med å identifisere publikums stemning.
  • Vil øke lojalitet.

Denne markedsføringstypen er en langsiktig og stabil oppbygging av merkevaren på en organisk måte. Gjennom sosiale medier gir du publikum muligheten til å skape et forhold til merkevaren din. Ved å jobbe med publikum direkte, kan du forbedre dine tjenester og øke tilliten til forbrukerne.

Hvem passer SMM og innholdsmarkedsføring for?

Før du starter på planleggingsfasen av din sosiale medier-strategi, må du sjekke hvilke resultater den kan tilbringe virksomheten din. Derfor har vi utarbeidet tre hovedfaktorer som vil hjelpe med å bestemme om SMM passer for din virksomhet:

  • Snakker folk om din nisje, lignende tjenester eller produkter på sosiale medier?
  • Vil du klare å finne ønsket målgruppe på sosiale medier? Hvor stor er den i så fall?
  • Sist, men ikke minst, har du noe å fortelle målgruppen på sosiale medier?
  • Det er viktig å ta hensyn til at målet med strategien er ikke mange «likes», men økning i påvirkningsgrad på salgsresultatet gjennom bestemte kanaler.
  • SMM vil fungere godt i både B2C og B2B segmenter: tjenester eller varer relatert til sport, mote, skjønnhet, barn, helse, reise og utdanning. Strategien vil fungere enda bedre hvis du ønsker å øke synligheten til brandet.
  • SMM fungerer svakere for FMCG-produkter og utvalgte B2B bedrifter. Generelt er det ikke verdt å selge smågodt, lyspærer eller rør til stålverk på sosiale medier. I det tilfellet kan du heller bruke Google eller Facebook Ads.

Hvilke oppgaver kan en profil på sosiale medier løse?

  • Økt målrettet trafikk. Dine følgere på sosiale medier er en av trafikk-kildene som går direkte til nettsiden. Trafikken som kommer fra den kanalen er veldig verdifull, og det er fordi folk som kommer rett fra SoMe-kanaler allerede er kjent med tilbudet. Så de kommer direkte til deg, mens kunder som kommer fra søkemotorer sjekker også konkurrentene, og det er alltid muligheten at de fullfører kjøpet hos noen andre.
  • Offline-salg. Hvis du ikke har en nettside, vil sosiale medier kunne formidle detaljert informasjon om tilbud til en potensiell kunde. Da blir profilen i sosiale medier til en slags landingpage. Du vil også kunne komme i direkte kontakt med målgruppen, godta en ordre eller besvare spørsmål.
  • Lojale kunder. Sosiale medier som markedsføringskanal eksisterer ikke bare for å tilegne nye kunder, men for å beholde eksisterende. Gjennom Facebook, Instagram eller andre kanaler, kan du rette innholdet mot eksisterende kunder og forsterke lojaliteten. Det er en fin kanal å informere om tilbud, kampanjer og nyheter.
  • Markedsføring. Det er mange som har profiler i sosiale medier, og mange av brukerne er ganske aktive online til daglig – de liker, deler og kommenterer. Du kan enkelt spre informasjonen om merket ved å for eksempel lage en viral-video. Den kan gjøre en stor forskjell for bedriften din og øke antall kunder på kort tid. Spennende og relevante artikkel eller innhold i form av bilder og video vil også forsterke brandet.
  • Å jobbe med negativitet. Kommuniser med følgere, svar på negative kommentarer hvis de kommer. Disse kommentarene kan bli et godt utgangspunkt for bedriftsutvikling og vekst. Bruk det som en kilde til ideer for endringer.

SMM Strategi

En SMM-strategi er nødvendig for at du skal vite nøyaktig hvilke sosiale medier eller andre medieplattformer kan tiltrekke ønsket målgruppe – hva slags publikum det er og hva slags handlinger de utfører på sosiale medier. Når det er på plass og personas er fullt beskrevet, vil det være mulig å tilpasse kommunikasjonen mot forbrukeren. Kanalvalg et viktig steg i strategien. Analyser hvilke kanaler målgruppen foretrekker og hvor du kan nå potensielle og allerede eksisterende kunder. Kanaler som Facebook, Instagram og YouTube er ofte de mest populære. Det mest "etablerte" publikummet bruker Facebook, som betyr at de også er i stand til å fullføre kjøp eller bestille tjenester.  

I tillegg må du utvikle en medieplan, for å vite hva, hvor ofte og når på dagen du må publisere innlegg. For eksempel: hvis vi finner ut når nettbutikken har det høyeste antallet konverteringer, kan vi tilpasse visninger av annonser når det forventes høyest aktivitet og engasjement med innlegget. Å utvide målgruppen din vil øke merkevarebevisstheten og føre trafikk til nettsiden gjennom naturlige lenker (natural links) og føre nettsiden ut på den første siden i søkemotorer.

SMM hviler på tre grunnpilarer:

  • Kvalitetsinnhold – innholdsmarkedsføring
  • Konstant tilstedeværelse i nettverket - konstante oppdateringer
  • Å jobbe med det negative.

Hovedverdien for sluttbrukeren fra din tilstedeværelse på SoMe er innhold. Når det kommer til innholdsmarkedsføring er det viktig å skape innhold som er unikt, nyttig og tilstrekkelig, relevant for publikum og forståelig. Kvalitetsinnhold er mye lettere å markedsføre ettersom det promoterer seg selv. Innlegg som du legger ut må være relevant, interessant og nyttig for brukeren. Lange teoretiske tekster er mindre spennende å lese, enn korte, informative og tematisk korrekte. Husk at brukere tiltrekkes først av det visuelle, så et bilde eller en video, er et must. Prøv å publisere innhold som samsvarer med stemningen til brukerne og prøve å finne din unike tone of voice.

SMM er ikke begrenset til kun sosiale medier. Det er en hvilken som helst plattform der folk kommuniserer. Blogger, nyhetsportaler, hundeforum, en bilmekaniker-side eller andre medieressurser som involverer kommunikasjon. Å jobbe med slike formater krever erfaring og nøyaktig forståelse av målgruppen. Derfor anbefaler vi deg å kontakte Horn Media slik at vi kan bygge en individuell strategi spesielt tilpasset din virksomhet.Ved å overlate SMM-markedsføringstjenester til erfarne fagpersoner, får du best mulig presentasjon av din bedrift online.

Horn Media Group kan hjelpe deg med

  • Gjennomføre en detaljert analyse av målgruppen og konkurrentene. Basert på det utvikle en SMM-strategi, medieplan med passende rubrikk og publiseringsfrekvens
  • Bestemme kampanjens faktiske mål:
  1. Øke trafikk til nettstedet;
  2. Popularisering av merkevaren eller brandet;
  3. Opprettelse av en ny salgskanal basert på SoMe;
  4. Opprettelse av en informasjonsportal om din bedrift;
  • Sette opp en test-annonsekampanje, som kontinuerlig vil forbedres.

Hos Horn Media Group jobber fire personer med SMM-markedsføring: strategist, target spesialist, grafisk designer og innholdsprodusent. Med denne sammensetningen kan teamet oppfylle ethvert markedsførings- og image-behov.

Book et møte

Gratis og helt uforpliktende
Dyktige rådgivere

Thank you

Thanks for reaching out. We will get back to you soon
Oops! Something went wrong while submitting the form.