Hvordan bruke Facebook Business Manager - steg for steg

Business Manager er et samlingspunkt  på Facebook der du kan integrere alle bedriftsopplysningene og markedsføringsaktivitetene dine. Hvis bedriften din er på Facebook, bør dere bruke Facebook Business Manager. Det er mange grunner til at bedriften din bør bruke Facebook Business Manager. For det første så får du separert bedriftsprofilen og din personlige profil, så du slipper å tenke på å poste feil ting på feil profil. Du kan enkelt spore Facebook-annonsene dine og det gir deg muligheten til å gi leverandører, partnere og byråer tilgang til siden og annonsene dine. I denne enkle guiden lærer du alt fra å konfigurere kontoen din til å lage din første annonse. 

1. Opprett konto

Begynn med å opprette kontoen din. Gå til business.Facebook.com og trykk på på den store blå opprett konto-knappen øverst i høyre hjørne.

2. Fyll ut informasjon

Skriv inn navnet på bedriften, ditt eget navn og e-postadressen du vil bruke til å administrere kontoen din. Etter du har fylt ut alt trykker du på send inn. Etter du trykker på send inn får du en e-post. Klikk på lenken du får tilsendt så får du full tilgang til din nye Facebook Business Manager-konto. 

3. Legg til sider

Når det kommer til dette steget har du et par alternativer. Du kan enten legge til allerede eksisterende Facebook Business-sider, eller du kan lage en helt ny side. Hvis du skal administrere for en klient eller en annen bedrift, kan du be dem om tilgang. Det er et viktig skille mellom å legge til side og be om tilgang. I denne guiden fokuserer vi på deg som administrer dine egne sider, istedenfor de som fungerer som et byrå. Hvis du allerede har en bedriftsside klikker du på “legg til side”, hvis du må lage en trykker du på “opprett side”.

Skriv inn navnet på Facebook Business-siden din i tekstboksen. Trykk deretter på legg til side. Så lenge du er administrator på siden vil du få tilgang automatisk. Hvis du har mer enn en side, legger du bare til de resterende sidene på samme måte.


4. Legg til annonsekonto

Trykk på annonsekontoer i menyen på dashbordet, så trykker du på den blå knappen det står “legg til” og så velger du opprett ny annonsekonto.

Legg deretter til navn på annonsekontoen, tidssone og valuta og trykk neste.

Etter du har trykket neste velger du om du skal bruke annonsekontoene selv, eller for en bedrift eller kunde. Etter du har valgt trykker du på opprett, og du er klar til å lage din første annonse. 

Hver bedrift kan lage en annonsekonto helt fra starten. Når du aktivt begynner å bruke penger på den første annonsekontoen, vil du få muligheten til å legge til fler annonsekontoer. 

5. Lag din første kampanje

Når du har opprettet en annonsekonto kan du lage din første kampanje. Velg annonsekonto fra menyen, trykk deretter på åpne annonseadministrasjon og så på den grønne opprett-knappen. Nå kan du velge kampanjemål, sette en målgruppe, lage budsjett og tidslinje og velge spesifikke annonsetyper. 

6. Legg til bidragsytere

Hvis du ønsker kan du legge til bidragsytere som kan hjelpe den med kontoen din, og legge til kampanjer og annonser. For å legge til bidragsytere trykker du på personer i menyen på dashbordet, og så på legg til. Skriv inn e-posten til den du ønsker å invitere og velg om de skal ha ansattilgang eller administratortilgang, og så trykker du på neste.

I menyen til venstre trykker du på sider. Her kan du velger hvilke sider du vil at den du har invitert skal jobbe på. Skreddersy tilgangen til hver enkelt ved å skru av og på hva de har tilgang til.

Etter du har valgt tilgang på sider trykker du på annonsekontoer og gjør det samme der. 

7. Legg til partnere eller byråer

Trykk på partnere i menyen på dashbordet, og trykk på legg til hvis du ønsker å legge til noen.

De du legger til må ha en Business Manager ID fra før. Dette finner de i sin egen Business Manager under Bedriftsinformasjon. Skriv inn IDen og trykk på legg til. 

8. Legg til Instagramkonto

Nå som du har lagt til alt du trenger på Facebook, kan du koble Facebook Manager-kontoen din til Instagram også. På menyen under bedriftsinnstillinger trykker du på Instagram-kontoer. Trykk deretter på legg til, skriv inn informasjonen til kontoen din og logg inn.

9. Facebook Piksels

Facebook Piksel er en liten kode Facebook generer for deg. Når du legger til denne koden på nettsiden din, vil den gi deg tilgang til informasjon som gjør at du kan spore samtaler, optimalisere Facebook-annonser, bygge målgrupper og treffe potensielle kunder. Trykk på datakilder i menyen, velg piksler og trykk på legg til.

Skriv inn et navn på pikselen din. Skriv deretter inn navnet på nettsiden din, så Facebook kan gi deg de beste anbefalingene til pikselen.


Trykk på neste og så velger du konfigurer pikselen nå.

10. Gjør kontoen din trygg

Trykk på sikkerhetssenter i menyen, trykk på totrinnsgodkjenning og velg bare administratorer.

Du er nå klar til å bruke Facebook Business Manager. Det er enda fler ting du kan gjøre, men dette er en enkel guide med de mest grunnleggende stegene for å få deg i gang. Nå er det bare å leke seg med den nye kontoen din og ta bedriften til nye høyder.

Book et møte

Gratis og helt uforpliktende
Dyktige rådgivere

Thank you

Thanks for reaching out. We will get back to you soon
Oops! Something went wrong while submitting the form.