Alt du trenger å vite om TikTok-annonsering

November 11, 2021

For øyeblikket er TikTok den raskest voksende SoMe-kanalen med et publikum på over 850 millioner brukere.

Alt du trenger å vite om TikTok-annonsering

For øyeblikket er TikTok den raskest voksende SoMe-kanalen med et publikum på over 850 millioner brukere. Analytikere spår vekst til 1 milliard til slutten av 2021. Blant annet var det appens unike algoritmene som forårsaker så mange nedlastinger. Uavhengig av antall følgere, kan du “gå viral” på en dag, som betyr tusenvis og opptil flere millioner likes, følgere og ny publikum generelt. TikTok har blitt en virkelig trendsetter, så det er viktig at flere bedrifter ser på om annonsering på Tik Tok kan være en like viktig markedskanal for de som Facebook og Instagram.

TikTok som plattform har stort potensial for annonsører og media kjøpere. Hvorfor? Brukere er enda ikke overbelastet av antall kjøpt eller sponset reklame i appen. I dette innlegget vil vi komme med tips på hvordan sette opp TikTok Ads Manager, hvor du skal begynne med annonsering, og hvilke nyanser som bør tas i betraktning mens du setter opp din første annonse..

Typer og formater for annonsering på TikTok

Det er flere annonseformater TikTok tilbyr.

Brand Takeover er et popup-banner som vises når du åpner appen. Et statisk bilde kan vises i opptil 3 sekunder, en video eller GIF-animasjon vises i 3 til 5 sekunder. Velger du dette formatet, kan du lede brukere til et nettsted, en TikTok-profil eller for å laste ned en app.

TopView er en reklamevideo på opptil 60 sekunder som vises automatisk når brukeren åpner appen. I dette tilfellet vil videoen bli merket som sponset. Dette annonseformatet er flott for å øke bedrifts bevisstheten.

Branded Hashtag Challenge er et banner i søkeseksjonen med en viss hashtag som er forberedt spesielt for en challenge. For øvrig er challenges et de sentrale områdene der når det gjelder trender og innhold. Du som deltar i challenge må filme deg selv gjøre en bestemt handling (ofte dans eller overganger) og publisere videoen med challenge hashtagen og bestemt sang. Alle videoene er tilgjengelige under samme hashtagen, og rekkevidden til slike kampanjer kan overstige planen på grunn av involvering av ikke bare store bloggere, men også deres følgere. Påvirknings- og involveringsgrad er enorm. 

In-feed-annonser er det vanligste annonseformatet med en video på opptil 60 sekunder. På grunn av den integrerte integrasjonen i “for you page” (anbefaling feed), er slike annonser ofte nyttige og lite irriterende for publikum. Brukere vil samhandle med merkevarens TikTok-profil, like og kommentere.

Branded Effects er brand effekter, som forskjellige masker, linser, filtre. Det er mulig å legge til 2D- og 3D-elementer og involvere influensere. Det er mange bloggere og influensere på TikTok for samarbeid. Disse har ulike målgrupper, som følgere og det viktigste blir å finne de riktige for deg, som brand.  Samarbeid skjer ofte som en innfødt reklame eller direkte integrert reklamekampanje. 

Første reklamekampanje på TikTok

Før du setter opp en reklamekampanje, er det viktigste å sjekke nåtidens trender, analysere innholdet til konkurrenter og store bloggere. Hvis du kjører annonser uten å vurdere disse punktene, vil de være ineffektive. 

  • Installer appen og se hvordan feeden fungerer, hvilke videoer som er populære, hva publikum kommenterer og legger ut.
  • TikTok er 100% mobil SoMe. Så før du begynner med annonsering, må du sørge for at nettstedet du har tenkt å føre trafikk til er mobilvennlig. 
  • Hvis du har flere annonseringskanaler involvert, for eksempel FB og Instagram, må du sørge for å installere og konfigurere analysesystemet. Sørg for å installere Yandex.Metrica eller Google Analytics.

For å opprette en annonsekampanje, må du først bekrefte virksomheten din. Etter at du har registrert en konto eller logget inn på den kjøpte kontoen, fortsett med å sette opp en reklamekampanje. Det første du trenger å gjøre er å sette et mål. Det er nå tre muligheter å velge mellom i annonsekontoen: Konvertering, Trafikk og app-installasjon.

  • Konvertering - motiverer brukere til å dra nytte av tilbudet eller kjøpe på nettstedet.
  • Trafikk - øker antall besøk på nettstedet.
  • Installere app - Motiverer brukere til å laste ned en mobilapp.

Hvis du trenger å markedsføre annonser for konverteringer, velger du “Conversions”. Deretter spesifiserer du navnet på kampanjen og setter budsjett. Skriv inn navnet på annonsegruppen og velg TikTok plassering. Så enkelt er det! 

TikTok pixel 

I blokken “Ad Details” må du oppgi en lenke til nettstedet og velge TikTok-piksel. Hvis det ikke er noen piksel ennå, klikker du på "Opprett ny". For øyeblikket er det bare mulig å legge til en piksel på landingsside.  Etter å ha opprettet en piksel, må du installere den på nettstedet ved å klikke på Manuell installering av pikselkoder. Kopier deretter den foreslåtte koden og lim den inn i nettsteds koden mellom koder <head> og </head>.

Trenger du å sette opp pixelen for ulike hendelser? Første velg hvilken type hendelser du vil spore. Deretter setter vi opp hendelsen og spesifiser navnet:

  • Hendelsestype: egendefinerte hendelser
  • Hendelsesnavn: navnet på arrangementet
  • Statistisk type: Velg hvordan konverteringer skal tas i betraktning: alle eller bare unike.

Så kommer vi til siden med regler hvor TikTok tilbyr 3 alternativer for når du skal telle en konvertering:

  • klikket på en bestemt knapp på nettsiden;
  • besøkt en bestemt side;
  • etter popup-vinduet;

Vi velger alternativet "Destinasjons-URL" og setter det opp til "Takk" -siden.

Skriv deretter inn hele URL-en til siden som vil telle som konvertering, eller søkeordet som URL-en inneholder. Du trenger å velge “Page URL”, “Contains”. Hvis du setter opp annonser for en nettbutikk, gir TikTok muligheten til å velge e-handels hendelser, som legge til i handlekurven, bestille og betalt ordre. Du kan sjekke pikselen på TikTok Pixel Helper plugin og Google Chrome. Etter at du har installert utvidelsen, åpner du nettsiden hvor pikselen er installert og kjører plugin.

Reklamekampanje 

Deretter går vi tilbake til å sette opp en reklamekampanje og velger innstilt piksel. La oss gå videre til målgruppe. I Demografi-blokken angir du beliggenhet, kjønn, alder og språk for målgruppen vår. Vi anbefaler at du stiller inn en alder på 23+ slik at annonsene våre blir utskilt for mer relevant og betalende målgruppe. I blokken “Interesser” kan du i tillegg indikere interesser og atferdsmessige faktorer. Vi anbefaler imidlertid å la disse feltene være blanke og la TikToks algoritmer bruke et bredt publikum for å søke etter konverteringer. Deretter setter vi kampanjens dagsbudsjett, velger varighet og når på dagen ønsker vi vise annonsen.

I “Bidding & Optimization” velger du type optimalisering av reklamekampanjen din. Deretter velger vi kampanje modus for reklamekampanje: standard eller akselerert.

Når vi oppretter en annonse, velger vi videoformat. Vi anbefaler at du oppretter separate videoannonser spesielt for TikTok, slik at annonsene dine ser så integrerte ut som mulig og annonsene dine viser en høy CTR. Husk å legge til en kort tekst med en klar oppfordring til ønsket handling. Vær oppmerksom på at Tik-Tok har manuell moderering, så vær forberedt på å laste opp annonsene dine på nytt. Sannsynligheten for bestått moderering vil øke hvis du sender inn 5-10 annonsegrupper for moderering samtidig.

Nå vet du hvilke annonseformater TikTok tilbyr og hvordan du oppretter en annonsekonto. Ikke gå glipp av muligheten til å teste appens tilbud før det er overbelastet med annonser. Kostnaden per klikk er flere ganger lavere enn på Facebook. Teamet vårt jobber virkelig med å publisere det mest aktuelt og relevant info, som vil hjelpe deg til å holde deg oppdatert på gjeldende trender og nyheter innen digital. Vi er alltid glade for nye lesere og vil gjerne fortsette å dele våre observasjoner og utvikling. Følg oss gjerne på være SoMe kanaler også, der finner du masse nyttig eller ta kontakt med oss for et uforpliktende møte for og se om Tik Tok kan være riktig for deres bedrift og målgruppe. 

Tusen takk! Din melding har blitt mottatt!
Oisann! Her var det noe som gikk galt!

Meld deg på vårt nyhetsbrev