Alt du trenger å vite om Google Tag Manager!

Hva er Google Tag Manager (GTM)?

Google Tag Manager er en gratis applikasjon som lar deg administrere og installere markedsføringskoder (kodebiter eller sporingspiksler) på nettstedet ditt (eller mobilappen) uten å endre koden.

Her er en rask oversikt over hvordan GTM fungerer. Gjennom Google Tag Manager kommuniseres informasjon fra en datakilde (nettstedet ditt) med en annen datakilde (Analytics). Når du har mange koder å administrere, er GTM nyttig, fordi all koden er lagret på ett sted.

Tag Manager har fordelen av at du, markedsføreren, kan administrere koden på egen hånd. Det er ikke nødvendig med utviklere.

Lett, ikke sant? Dessverre er det ikke tilfelle

Er Google Tag Manager enkel å bruke?

Google Tag Manager, ifølge Google, 'lar markedsførere og nettredaktører distribuere nettstedstagger gjennom ett sted, noe som gjør tagadministrasjon enkelt, lett og pålitelig.'

De hevder at det er en 'enkel' løsning som kan brukes av enhver markedsfører uten krav om en webingeniør.

Det viser seg imidlertid at det ikke er så enkelt som det ser ut.

Husk at uten noen teknisk forståelse eller opplæring er ikke Google Tag Manager 'enkel' å bruke.

For å forstå hvordan du konfigurerer koder, utløsere og variabler, trenger du litt teknisk kunnskap. Du trenger litt kunnskap om hvordan Facebook sporingspiksler fungerer hvis du skal bruke dem.

Hvis du vil bruke Google Tag Manager til å spore hendelser, må du forstå hva 'hendelser' er, hvordan Google Analytics fungerer, hvilke data du kan spore med hendelser, hvordan Google Analytics rapporter vises, og hvordan du navngir kategoriene dine, handlinger og tagger.

Selv om det er enkelt å administrere flere koder i GTM, er det en læringskurve. GTM er ganske bra i forhold til hva du kan spore når du først kommer i gang.

Hvordan fungerer Google Tag Manager?

Google Tag Manager er delt inn i tre seksjoner:

  • Tags: Javascript - utdrag eller sporingspiksler
  • Utløsere: GTM bruker dem til å avgjøre når og hvordan en tag skal avfyres
  • Variabler: GTM kan kreve tilleggsinformasjon for at taggen og utløseren skal fungere skikkelig

Hva er egentlig tagger?

Tagger er kodebiter eller sporingspiksler hentet fra tredjepartsapplikasjoner. Disse taggene instruerer Google Tag Manager om hvordan du går frem.

Tagger som vanligvis brukes i Google Tag Manager inkluderer:

  • Facebook piksler
  • Varmekartsporingskode (Hotjar, CrazyEgg, etc.)
  • Adwords konverteringssporingskode
  • AdWords remarketingkode
  • Google Analytics sin Universal Analytics sporingskode

Hva er egentlig utløsere?

Utløsere er en måte å aktivere taggen du har opprettet. De informerer Tag Manager når de skal gjøre de tingene du ønsker. Er det skreddersydd, eller vil du utløse tagger på et sidebesøk, et klikk på lenken eller noe annet?

Hva er variabler?

Variabler er ekstra informasjon som GTM kan kreve for at taggen din og utløseren skal fungere skikkelig. Følgende er noen eksempler på forskjellige variabler.

UA-nummeret for Google Analytics er den mest grunnleggende formen for konstantvariabel du kan konstruere i GTM (sporings ID nummeret).

Dette er de helt grunnleggende delene av GTM som du må forstå før du kan begynne å administrere tagger på egen hånd.

Hvis du kjeder deg mens du leser dette, vil du ikke ha problemer med å administrere taggene dine. Dermed hvis du er helt fortapt, trenger du hjelp fra en mer teknisk person.

Hva skiller Google Tag Manager fra Google Analytics?

Google Tag Manager er en egen applikasjon som bare brukes til å lagre og administrere tredjepartskode. I GTM er det ingen rapporter eller måter å utføre analyse på.

For faktisk rapportering og analyse brukes Google Analytics. Analytics brukes til å administrere alle mål og filtre for konverteringssporing.

Google Analytics brukes til all rapportering (konverteringsrapporter, tilpassede segmenter, netthandel, tid på side, avvisningsfrekvens, engasjementsrapporter og så videre).

Hva er fordelene med å bruke Google Tag Manager?

Det du kan gjøre med Google Tag Manager når du har kommet forbi læringskurven er ganske forbløffende. Dataene som er gitt til Analytics kan tilpasses.

Grunnleggende aktiviteter som nedlasting av PDF -filer, klikk på utgående lenker og knappetrykk kan konfigureres og spores. Forbedret netthandelsprodukt og reklamesporing, for eksempel.

La oss si at du ønsker å spore alle nettstedets utgående lenker. Alt du trenger å gjøre er å velge kategorinavn, handling og tag i GTM. Vi gikk med ekstern lenke, klikk og URL.

I Google Analytics går du til Behavior> Events> Top Events> Offsite link.

For å få tilgang til de fullstendige rapportene, velg enten en hendelseshandling eller en tag. Dataene fra Google Tag Manager vil nå vises i Analytics rapportene.

Vil du prøve et verktøy gratis? Du trenger ikke involvere utviklerne for å legge til koden i Tag Manager og teste den. Du kan gjøre alt selv.

Andre fordeler inkluderer:

  • Avhengig av hvor mange tagger du bruker, kan det hjelpe nettstedet ditt med å laste inn raskere.
  • Den er kompatibel med programvare som ikke er fra Google.
  • Friheten til å eksperimentere og prøve nesten alt du ønsker.
  • All tredjepartskode finnes på ett sted.
  • GTM tilbyr en forhåndsvisning og feilsøkingsmodus, slik at du kan undersøke hva som fungerer og hva som ikke fungerer før du går direkte. Den viser hvilke tagger som er aktive på siden. Dette er en fantastisk funksjon!

Hva kan Google Tag Manager (GTM) spore?

  • Alle klikk på exit lenker
  • Sporing av videovisninger
  • Utsjekk av handlevogn
  • Innsendt kontaktskjema
  • Sporing av hvor folk blar
  • Hendelser (klikk på lenker, PDF nedlastinger, klikk på handlekurven, klikk fra handlekurven)

Vi har bare skrapet overflaten av hva Google Tag Manager kan oppnå. Med GTM ser mulighetene ut til å være praktisk talt ubegrensede.

Book et møte

Gratis og helt uforpliktende
Dyktige rådgivere

Thank you

Thanks for reaching out. We will get back to you soon
Oops! Something went wrong while submitting the form.