10 steg for å gjøre bedriften din mer synlig med Google Min Bedrift

Det er mange måter å gjøre bedriften din mer synlig på Google, Google Min Bedrift er et utrolig verdifullt, og ikke minst enkelt, verktøy som hjelper deg til å nå førstesiden på Google. Med en Google Min bedrift-konto får du mer enn en bedriftsoppføring. Ved å lage en bedriftsprofil kan du enkelt nå ut til kunder på Google Søk og i Google Maps. Vi tar deg gjennom de viktigste stegene for en vellykket Google Min Bedrift-profil. 

1. Sett opp din Google Min Bedrift

Kanskje et veldig selvsagt punkt, men selv om Google Min Bedrift er gratis og veldig enkelt å bruke, er det mange bedrifter som ikke har tatt det i bruk. I dag er dagen! Det er store fordeler ved å bruke verktøyet, og det er veldig lett å kommer i gang. Gå til https://www.google.com/intl/no_no/business/, fyll inn informasjonen, bekreft kontoen din og du er klar. Neste steg, optimalisering! 

2. Personaliser og optimaliser 

Å ha en god bedriftsprofil kan gjøre så du får fler kunder. Du kan fremheve det som er unikt med bedriften din, og gi potensielle kunder flere grunner til å velge akkurat din bedrift. Det holder ikke bare å legge inn minimum informasjon som telefonnummer og e-post, du må optimalisere. Hva skiller din bedrift fra resten? Har du god utsikt? Legg det inn! Det er viktig at all informasjon du legger inn er korrekt, og ikke minst, likt som på nettsiden din. Inkonsekvent informasjon vil slå ut negativt på rangeringen din på Google. 

3. Be om anmeldelser 

Den enkleste måten å få anmeldelser på, er faktisk å spørre kundene dine. Dette høres kanskje rart ut, men med Google Min Bedrift blir det faktisk oppfordret. Med et par enkle steg kan du sende en link til kundene dine, og be de om å gi deg en anmeldelse. Når anmeldelsene begynner å renne inn, er neste steg å faktisk svare på de. Det er viktig at du skaper et bånd til kundene dine og anerkjenner opplevelsen de har hatt med bedriften din, bra eller dårlig. Hvis tilbakemeldingen er dårlig, kan dette være en mulighet til å rette opp inntrykket. 

4. Velg en kategori 

Å velge hvilken kategori du hører hjemme i er veldig viktig for å optimalisere din Google Min Bedrift. Veldig mange visninger av bedrifter på Google kommer fra søk hvor forbrukeren søker opp et produkt eller en tjeneste, og så dukker bedriften opp. Det er langt færre som faktisk søker opp bedriftens navn eller adresse. Når du velger deg en kategori gjør Google så du får opp kategori-spesifikke attributter, som vil gjøre profilen din mer tilgjengelig og effektiv. For eksempel hvis du er en restaurant kan du legge til meny og reservasjon-knapp. Husk også å vær så spesifikk som mulig og legg til underkategorier. Det er slike små detaljer som kan gjøre at forbrukeren velger deg over konkurrenten. 

5. Legg til relevante tilleggsfunksjoner

Som vi nevnte over, når du velger en kategori får du opp en liste med attributter du kan krysse av så du kan forklare hva som gjør bedriften din unik. Det kan for eksempel være “god utsikt”, “hundevennlig” og lignende. Det er viktig at kategorien er så spesifikk så mulig, men atributtene kan hjelpe til å male et bredere bilde av bedriften. Her kan du få frem ting som ikke er åpenbart ut i fra kategorien du har valgt. Atributtene kan hjelpe kunder til og få svar på spørsmål og få en større forståelse for akkurat hva du tilbyr. Det er derfor viktig at du velger attributter som er relevant, men også at du får frem alt bedriften din har å tilby. 

6. Legg til bilder 

Å legge til bilder på bedriftsprofilen din gjennom Google Min Bedrift er viktig av flere grunner. Hvis du selv legger ut bilder kan du sørge for at de har har god kvalitet, passer sammen og ser så bra ut som mulig. Når du legger ut bilder jevnlig signaliserer det til Google at du er aktiv og oppdatert, og det vil slå positivt ut på rangeringen din. Google har også begynt å inkludere bilder i lokale søk. Dette betyr ikke at du må ta helt av. Legg til ca. et bilde i uka, ikke bruk stock-bilder og sørg for at kvaliteten alltid er god. Vi anbefaler også geo-tags på bildene dine, og legg gjerne til videoer også!

7. Personlig beskrivelse 

En ting kanskje ikke alle vet er at den lille beskrivelsen som dukker opp rett under bedriftsnavnet ditt på bedriftsprofilen din, er det faktisk ikke du som har kontroll på. Denne beskrivelsen er det nemlig Google som lager for å sørge for at alt er konsekvent. Fortvil ikke! Det er nemlig en beskrivelse du har kontroll på, og det er den som heter “fra bedriften” på Google Min Bedrift dashbordet ditt. Her har du 750 tegn til å beskrive bedriften din. Vi anbefaler å bruke alle tegnene, men at den viktigste informasjonen kommer først. Det er også viktig å bruke søkeord kunder bruker til å søke opp bedrifter som dine. Ikke gjenta deg selv og ikke inkluder linker i denne beskrivelsen. 

8. Snakk direkte med kundene dine 

Tenk om du faktisk har glemt å legge til noe på siden din og noen vil kontakte deg. Meldinger på Google Min Bedrift gjør det mulig for kunder å kontakte deg uten å måtte ringe, noe mange foretrekker. Du kan aktivere meldinger-funksjonen enkelt ved å klikke på “skru på meldinger” på Google Min Bedrift dashbordet. Ved å aktivere denne funksjonen kan du kommunisere direkte med kundene dine, svare på spørsmål og kommentarer direkte og på denne måten øke lojaliteten. Du kan legge til en generell velkomstmelding kunder mottar når de først tar kontakt hvis du ønsker det. 

9. Lag innlegg

Lag innlegg, eller “Google posts”, på profilen din for å øke engasjement. Dette kan være alt fra kunngjøringer, til tilbud og eventer. Å lage innlegg er med på å optimalisere Google Min Bedrift-profilen din fordi det sender positive signaler til Google sin rangering, på samme måte som å legge til bilder. Hvis kunder følger profilen din vil de få beskjed når du har lagt til et nytt innlegg eller oppdatering. Også her anbefaler vi å oppdatere jevnlig, og huske å legge til lenker som oppfordrer til handling. Når det kommer til innlegg er det enda viktigere enn på de andre punktene å oppdatere jevnlig og holde seg relevant, de forsvinner nemlig etter 7 dager. Et tips er å ha en klar strategi og lage en tidsplan for når du skal legge ut innlegg. 

10. Opprettholde 

Nå som du har lagt til alt som er viktig for å få en vellykket Google Min Bedrift-konto, må du huske å opprettholde for å maksimere fordelene. Dette innebærer å oppdatere informasjon hvis det skjer noe endringer, legge til bilder og innlegg hver uke og skaffe og svare på anmeldelser. Husk også å følg med hvis det kommer nye oppdateringer og tilleggsfunksjoner, så du alltid er et skritt foran. På samme måte som andre strategier, må Google Min Bedrift-strategien din handle om å skaffe så mye kvalitetsinformasjon og ha så godt innhold som mulig. Målet er å bli rangert høyt på Google og måten man gjør det på er å ha så detaljert og god informasjon som mulig. Fokuser på å gjøre Google Min Bedrift-dashbordet ditt så spesifikt, nøye og oppdatert som mulig, så skal du se at du får resultater. 

Google Min Bedrift er et gratis og verdifullt verktøy som gir deg muligheten til å interagere med kundene dine, og presentere viktige oppdateringer på et sted kundene dine allerede ser etter deg, nemlig på Google!

Book et møte

Gratis og helt uforpliktende
Dyktige rådgivere

Thank you

Thanks for reaching out. We will get back to you soon
Oops! Something went wrong while submitting the form.