10 feil de fleste bedrifter gjør med e-postmarkedsføring
E-postmarkedsføring er en kostnadseffektiv måte å markedsføre seg på og kan fungere utrolig bra, så lenge du unngår disse feilene.
1. Å ikke ha et klart definert mål
Det er viktig å utnytte det fulle potensialet i e-postmarkedsføring, og det er det mange som glemmer. Selve e-posten må utvikles med et klart, definert mål. Målet kan for eksempel være å selge et produkt, selge mer av noe, spre informasjon, lære noe nytt om kundebasen eller å oppfordre kundene til handling. Alle elementene i e-posten, fra tekst og bilder må utarbeides med dette målet i bakhodet.
2. Sende e-postene til folk som ikke er interessert
Når du skal begynne med e-postmarkedsføring må du først skaffe en kundeliste med mottakere som har godtatt å motta det du skal sende. Dette kan du gjøre ved å oppfordre folk til å melde seg på nyhetsbrev på nettsiden eller sosiale medier. En annen lur måte du kan få tak e-poster er ved å gi spesielle tilbud til de som melder seg på. Det viktigste er å ikke rette markedsføringen din mot de som ikke har meldt seg på frivillig. Dette er rett og slett bortkastet tid. For disse tilfeldige mottakerne vil e-postene dine oppleves som spam og bli et irritasjonsmoment.
3. Glemmer å ta vare på allerede eksisterende kunder
De som har meldt seg på nyhetsbrev er allerede leads. De har vist interesse for bedriften din og produktene dine, ta vare på de! Allerede eksisterende kunder er mottakelige for mer informasjon og er potensielle konverteringer. Når du har en god og lang e-postliste, kan du fokusere på å skape godt innhold. Ikke bli så opptatt av å jakte på nye følgere at du glemmer å pleie forholdet til de som allerede er interessert i bedriften. Ved å prøve å nå absolutt alle med den samme kampanjen, blir budskapet utydelig og vil ikke oppleves som relevant. Fokuser på de som er interessert, lag et budskap som selger og oppfordrer til å utføre en handling.
4. Oppfordrer ikke til handling
Noe mange glemmer er nettopp det, å be mottakerne om å utføre en handling. Det er selvfølgelig viktig med godt innhold i e-posten, men husk at det bare er første steget. Innholdet kan være så godt som bare det, men om det ikke får mottakeren til å utføre en bestemt handling har det liten effekt. Husk å inkludere lenker til relevante sider med produktene og tjenestene du ønsker å selge. Du kan for eksempel lage en landingsside med hensikt å konvertere de som besøker deg. En konvertering skjer når mottakeren utfører den ønskede handlingen, for eksempel å kjøpe.
5. Glemmer mobilbrukerne
En stor feil mange gjør er at de glemmer å optimalisere nettsidene sine for mobilbruk. Mange e-poster blir åpnet på mobil, og da er det veldig dumt hvis de ikke ser bra ut. Hva tror du mottaker gjør når de får en e-post på en liten skjerm som ikke er optimalisert for mobil? De sletter den. Den enkleste måten å gjøre e-postene dine mobilvennlige på er å bruke en Email Software Provider (ESP). De fleste ESP-er tilbyr en mulighet til å gjøre e-poster mobilvennlige som en standard funksjon. På denne måten behøver du ikke bekymre deg for å teste formater og design på ulike enheter, fordi dette gjøres for deg automatisk.
6. Sender for mange mail
Det er ikke noe lurt å sende mottakerne dine alt for mange mail. Uansett hvor bra innholdet ditt er, vil det oppleves som masete og kan svekke merkevaren din. Hvis mange nok mottakere markerer e-postene dine som spam, kan de bli blokkert. Godt utarbeidede, regelmessige nyhetsbrev derimot - kjør på! Mottakerne dine skal bli glade når de får en mail av deg, ikke irritert. De har tross alt meldt seg på nyhetsbrevet ditt, så en viss interesse har de allerede i innholdet ditt. Sett opp en plan hvor ofte du skal sende ut mail og forhold deg til den.
7. Sender samme budskap til alle
Å bare hive sammen en mail og sende til alle på lista fungerer ikke lenger. Målrettet og spisset markedsføring er det som må til. Budskapet må være relevant for den som mottar det, og budskapet må justeres etter hvem som er publikummet ditt. Segmentering trenger ikke være alt for komplisert. Del e-postlisten din inn i grupper og tilpass det du sier til hver gruppe. Du kan for eksempel segmentere etter tittel bransje, interesser eller lokasjon. Det er litt ekstra jobb, men du vil oppleve flere klikk og mer engasjerte kunder.
8. Er upersonlig med @ikkesvar
Vi har allerede snakket om at det er viktig å segmentere og være personlig. En viktig del av dette er hva som står på avsenderadresse. @ikkesvar føles lite personlig og lite imøtekommende. Sender du fra en sånn type avsenderadresse er sjansen stor for at mottaker ikke en gang kommer til å åpne e-posten. Send alltid e-posten fra en adresse mottakeren kan svare til. Det kan også være lurt å ha med telefonnummer og linker til sosiale medier så kundene får følelsen av at de kan kontakte deg lett hvis de har noen spørsmål. Selv om e-postene ikke nødvendigvis skrives av deg personlig har det en verdi at de sendes fra et gjenkjennbart navn. Da føler kunden et tettere bånd og at faktisk snakker med deg personlig, ikke en datamaskin.
9. Gir ikke mottaker mulighet til å melde seg av
Selv om folk har meldt seg på nyhetsbrevene dine må de få muligheten til å melde seg av igjen hvis de ønsker det. Det er ikke noe poeng i ikke ta med, eller gjemme avmeldingsknappen. Gjør det enkelt å finne ut hvordan man eventuelt melder seg av. Å gjøre det komplisert vil bare skape frustrasjon og kuden vil se på deg som useriøs. Hvis de først har bestemt seg for å melde seg av er det ikke så mye du kan gjøre med det, og det er bedre at alt går enkelt og fort. Når de først har meldt seg av må du respektere det og slutte å sende dem flere kampanjer. Hvis ikke kan du få GDPR-bøter. Så lenge du fortsetter å skape godt innhold, er det bare deres tap hvis de skulle velge å melde seg av.
10. Glemmer å måle og analysere suksess
Vårt aller første tips var å sette deg et klart mål, nå som kampanjen er i gang må du også huske å måle og analysere effekten. Dette kan du for eksempel gjøre ved å bruke Google Analytics. Hvis målet du satt deg var å selge 1000 produkter må du se hvordan du ligger an og om du eventuelt må endre taktikk for å klare det. På denne måten lærer du alltid at det du gjør og kan forbedre deg til neste gang. Ved å skaffe deg kunnskap om bevegelser, hvilke linke mottakere klikker på og hva de kjøper, kan skaffe deg verdifull informasjon om markedet.
Husk, å lykkes med e-postmarkedsføring krever både tid og tålmodighet, men det kommer til å være verdt det. Sett deg mål og test hva som fungerer og ikke for deg og din bedrift. Analyser dataene du sitter igjen med og finn ut hvordan du kan bli enda flinkere.
Lykke til!
Trenger du hjelp til å komme i gang med e-postmarkedsføring eller nyhetsbrev? Ta kontakt så hjelper vi deg.