SEO – hva er det?

August 5, 2020

SEO står for Søkemotoroptimalisering, og det omhandler om å øke kvantitet og kvalitet av trafikk fra Google sin søkemotor og inn på nettsiden din. Med andre ord; enda flere besøkende og flere relevante besøkende – du kan godt ha masse trafikk på nettsiden din, men hvis ingen av de ender opp med å bli kunder, er det meningsløst.

SEO – hva er det?

Hva er SEO?

SEO står for Søkemotoroptimalisering, og det omhandler om å øke kvantitet og kvalitet av trafikk fra Google sin søkemotor og inn på nettsiden din. Med andre ord; enda flere besøkende og flere relevante besøkende – du kan godt ha masse trafikk på nettsiden din, men hvis ingen av de ender opp med å bli kunder, er det meningsløst.

Hvorfor er SEO så viktig?

I Norge alene er det over 50 millioner søk i Google i døgnet. Hovedandelen av alle som søker i Google ser kun på førstesiden, og aller helst kun de første fem nettsidene de finner, som betyr at hvis nettsiden din er på andresiden eller lengre bak i Google, vil de aller fleste av dine potensielle kunder aldri finne deg.

Strategi

Når vi skal lage en strategi for SEO på vegne av våre kunder starter vi først med research av nøkkelord, også kalt “keywords”. Det vil si at vi gjør en dyp undersøkelse på hvem kundene dine er og hva de søker på i Google; hvilke ord søker de på, hvilke setninger de skriver inn og hvilke spørsmål de stiller i Google. Ved å forstå kundene dine bedre kan vi enklere og raskere lage innhold på nettsiden din som gjenspeiler hva de faktisk søker etter i Google, og desto enklere blir det for dem å finne dere som en relevant tilbyder av tjenesten de ser etter.

Hva er forskjellen på On-site og Off-site SEO?

On-Site

On-Site SEO handler om å optimalisere alt det tekniske på nettsiden din slik at Google forstår bedre hva nettsiden handler om – jo bedre Google skjønner hva som er på nettsiden din, desto høyere vil de vise deg i søkeresultatene.

Off-Site

Off-Site SEO referer til alt som skjer utenfor din egen nettside. Det handler om å forbedre oppfattelsen av hvor populær, relevant, troverdig og autoritær nettsiden din er som kilde, som er en av Google sine viktigste retningslinjer. Enkelt forklart gjennom et eksempel; hvis du er en journalist som har din egen nettside, og VG eller Dagbladet lager en artikkel om deg som journalist og hvor dyktig du er, vil Google oppfatte deg som en mye mer verdifull kilde ettersom de to mest populære, relevante, troverdige og autoritære kildene sier at du er det. Uansett hvilken type bransje du jobber i, hvis en av de største og mest troverdige kildene i din industri nevner deg på sine kanaler, vil dette øke din egen troverdighet. Faktisk består Off-Site SEO for estimert 50% av Google sin algoritme – med andre ord; å rangere på toppen av Google uten dette er nesten umulig.

Konvertering av trafikk

Etter at vi har jobbet med SEO for deg etter en periode vil du merke at det kommer mye mer trafikk inn på nettsiden din – når vi har kommet så langt er det viktig at vi fokuserer på brukeradferden til kundene dine og forbedrer ting hele veien slik at flere og flere ender opp med å bli betalende kunder. Vårt mål er å få så mye av trafikken din til å konvertere til penger.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.