Hva er egentlig søkemotoroptimalisering?

February 10, 2021

Søkemotoroptimalisering, oftere omtalt som SEO, er en praksis for å øke mengden og kvaliteten på trafikken til nettstedet ditt gjennom organiske søk.

Hva er egentlig søkemotoroptimalisering?

Pålitelig markedsføring

Hvis du søker på noe på for eksempel Google, vil søkemotoren vise deg de resultatene som er mest relevante først, det er ingen betaling involvert. Fordi det ikke er en betalt plassering, syns brukerne ofte at de organiske søkene er mer pålitelige enn annonser. Det er derfor lurt å rangeres høyt på søkemotorene uansett, og det er her SEO kommer inn i bildet. Det handler om å forstå hva folk søker etter på nett, hvilke svar de ønsker, hvordan de formulerer seg og hva slags innhold de ønsker å konsumere. Å kjenne målgruppens intensjon er den ene siden av det, den andre er å finne en måte du kan levere det på som søkemotoren finner og forstår. 

Så, hvordan får man til det egentlig?

Du må sørge for at du er synlig for søkemotorene. Søkemotorene sender ut et team, kjent som crawlers eller spiders, som leter etter nytt og oppdatert innhold. Hvis de ikke finner nettstedet ditt, er det ingen måte du kan dukke opp i SERP-ene (Search engine result page). For å bli funnet er det flere ting du må tenke på, det første steget er å skape engasjerende innhold. Innhold er alt som konsumeres av den som søker, det er video, bilder og selvfølgelig tekst. Husk å oppdater og legg til nytt innhold så ofte du kan for å holde deg relevant, og beholde plasseringen høyt opp på søkemotoren. Hvis søkemotorene er de som gir deg svar, er innholdet ditt middelet til svarene. 

Husk nøkkelord

Andre ting du må huske på er å holde sidetitler klare og relevante, beskrive bildene dine og ha god hastighet og brukervennlighet på nettsiden din. Å skille seg ut i søkeresultatene er ikke bare bare, det er mange som konkurrerer om oppmerksomheten. Det er viktig å se hvordan nettstedet ditt vises i søkeresultatene, og så optimalisere de elementene fra nettsiden som vises. En annen ting å vurdere når du oppretter innhold for nettstedet ditt er SEO-nøkkelord og uttrykk. Hva tror du brukeren søker på når de leter etter ditt innhold? Hvis du skaper innhold rundt disse ordene og uttrykkene, øker sjansene dine for en høyere plassering på SERP-en. 

Hjelp med SEO?

Hvis du vil at vi skal hjelpe deg å gjøre din bedrift mer synlig i søkemotorene, ta kontakt i dag. Vi tar en analyse av nettsiden for å se om den er optimalisert, finner ut hva som eventuelt må forberedes, setter en tidsramme for å gjøre forbedringene og setter oss sammen et mål om forventet innvirkning. 


Ta et møte med en av våre rådgivere og bli en mester på SEO i dag 


Tusen takk! Din melding har blitt mottatt!
Oisann! Her var det noe som gikk galt!

Meld deg på vårt nyhetsbrev