Enkle tips for mer synlighet i Google

November 1, 2020

Ting du selv kan gjøre for å komme høyere opp i søkemotorene

Enkle tips for mer synlighet i Google

I de aller fleste tilfeller er det webbyråer eller mediebyråer som styrer nettsidene til bedrifter, men hvis du er en av de som har laget nettsiden sin selv eller om du ønsker å sjekke at byråene har gjort en god jobb, kan du følge guiden under for å se om alt er som det burde på nettsiden din.

Forbedre scoren av nettsiden din

Ta en sjekk av nettsiden din med verktøy som for eksempel Woorank, Google Insight og SEOquake for å finne ut om det er noe som mangler på nettsiden din eller om det er noe du må forbedre. Å score høyt på disse testene er en god indikator på at du vil få bedre synlighet i Google, ettersom dette er ting Google selv ser etter når de søker gjennom siden din, og de vil alltid fremheve de som har alt det tekniske på plass.

Publiser blogginnlegg jevnlig

Å skrive minimum ett blogginnlegg i uken er en smart måte å øke rangeringen din i Google på, samt en enkel måte å få nye besøkende inn på siden. Når du skriver et blogginnlegg skal ikke dette fungere som en dagbok hvor du bare beskriver dagen din – det skal være relevant i henhold til hva kundene dine eller potensielle kunder lurer på. Du kan bruke Google Trends for å finne ut av hva mennesker søker på innenfor din bransje akkurat nå, deretter lager du innhold som samsvarer med det de ser etter. For eksempel, i disse dager er det veldig mange som søker etter "Korona" eller relaterte søkeord, og hvis du driver en nettbutikk eller en butikk som selger ansiktsmasker og lignende produkter, kan du for eksempel lage et blogginnlegg som heter "Korona – hvilke ansiktsmaske burde man kjøpe?" – dette er en fin måte å drive mer inn mer trafikk på og er informasjon som hjelper kundene dine.

Bli mer aktiv på sosiale medier

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Snapchat osv. er alle fine plattformer å være aktiv på – finn ut hvilke plattformer dine kunder er på og fokuser kun på dem i starten. På den ene siden engasjerer du eksisterende kunder og holder dem varme, og på den andre siden tiltrekker du deg nye kunder hvis innholdet ditt er bra. Lag en plan på hva slags innhold som kundene dine og nye potensielle kunder vil se, deretter starter du med sette av én dag i uken hvor du bruker noen timer på å poste innlegget på alle plattformene du bruker.

Annonsering

En av de enkleste måtene å få seg nye kunder på er ved å kjøpe seg trafikk via annonsering. Det går an å kjøpe annonsering nesten gjennom alle plattformer i dag, men hvilken som er riktig for deg kommer helt an på industrien du er i. Et godt tips på annonsering er å bruke profesjonelle byråer til å gjøre det for deg, for å få mest mulig igjen for pengene du bruker. For hvis målet ditt er å få flere kunder, må det ligge en klar strategi bak og en plan for hvor du vil ha kundene dine etter at de har trykt på annonsene. De beste byråene i dag har et stort fokus på konvertering og sporing av trafikk – det er viktig at du skal kunne se en nøyaktig oversikt på hvor mange som har trykt seg inn på annonsene til hvor mange av dem som faktisk har kjøpt eller bestilt produktet ditt.

Google Min Bedrift

Hvis du ikke har en bedriftsside på Google i dag er det viktig at du setter det opp så fort som mulig, og det tar bare et par minutter. Google Min Bedrift gjør det enkelt for dine potensielle kunder å finne telefonnummeret og nettsiden din raskt, samt at det gir en kartlokasjon på Google Maps. Denne kanalen kan også brukes til å informere om produktene du selger, samt at du kan dele innleggene som du publiserer på sosiale medier og på bloggen din – disse innleggene er kun synlig i 7 dager, derfor burde du publisere alt som er nytt hver uke.

Be kundene dine om å legge igjen tilbakemeldinger

I dag er de fleste av oss opptatt av å vite hva andre synes om et produkt eller en opplevelse. Statistisk sett sjekker de fleste tilbakemeldinger fra andre kunder før de kjøper eller bestiller noe. Derfor burde du sende ut en e-post til alle kundene dine hvor du hyggelig ber dem om å legge igjen en kommentar på sin opplevelse hos deg – til og med de som ikke har vært 100% fornøyd. Det er viktig at potensielle kjøpere får et reelt bilde og ikke bare de beste, for dessverre kan man ikke gjøre alle fornøyde og det er viktig å sette realistiske forventninger i forkant. Google Min Bedrift og Facebook er de beste kanalene for tilbakemeldinger i dag.

Tusen takk! Din melding har blitt mottatt!
Oisann! Her var det noe som gikk galt!

Meld deg på vårt nyhetsbrev